درمان کمر درد با طب سوزنی

شاید شما هم واژه طب سوزنی را شنیده باشید. طب سوزنی دو نوع دارد: سوزن خشک و آکوپانکچر. آکو پانکچر یک روش درمانی باستانی در طب چینی است که هدف آن تعادل انرژی بدن به نام Qi است که باعث می‌شود مغز مواد شیمیایی به نام اندورفین ترشح کند و توانایی طبیعی شما را برای التیام تحریک کند. در این نوع درمانگر معمولاً کل بدن را به طور کلی درمان می کند. اما طب سوزنی از نوع سوزن خشک معمولا برای آزاد سازی نقاط ماشه ای یا همان گره های عضلانی در بدن استفاده میشود. تحقیقات اخیر نشان داده است که طب سوزنی از نوع سوزن خشک ، زمانی که با درمان های دیگر مثل ماساژ و تمرین درمانی ترکیب شود، یک درمان موثر برای کمر درد است.

آیا طب سوزنی میتواند درد کمر را کاهش دهد؟

کمردرد می تواند ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر ، تنگی کانال نخاعی ، سرخوردگی مهره یا نقاط ماشه ای در بافت مایوفاشیال باشد که باعث ایجاد درد، حساسیت، اسپاسم عضلانی و درد منتشر شونده می شود. شاید شنیده باشید که از نقاط ماشه ای به عنوان گره یاد می شود. همه ما این نقاط ماشه ای را داریم، اما آنها غیرفعال می‌مانند. اگر توسط آسیب، بیماری، فشار یا محرک دیگری فعال شوند، می توانند علائمی مانند درد ایجاد کنند. سوزن خشک ، شامل وارد کردن یک سوزن ظریف در ناحیه آسیب دیده است که باعث غیرفعال شدن نقطه ماشه ای می شود. اگر همزمان با طب سوزنی، مایوفاشیال ریلیز هم انجام شود نتیجه بهتری حاصل میشود. هنگامی که درمان کامل شد، تسکین فوری درد و افزایش دامنه حرکت و عملکرد را تجربه خواهید کرد.

سوزن خشک چگونه نقاط ماشه ای را غیرفعال می کند؟

چند توضیح برای اینکه چگونه طب سوزنی یا سوزن خشک می تواند نقاط ماشه ای را غیرفعال کند و کمر درد را درمان کند وجود دارد.

• طب سوزنی با تحریک جریان خون ،  انقباض عضلانی را کاهش می دهد و فشار ناشی از گره یا نقطه ماشه ای را در کمر کاهش می دهد و سبب درمان کمر درد میشود.
  • فرضیه دیگر بیان می کند سوزن خشک سیگنال های درد را مسدود می کند و سبب کاهش کمر درد میشورد.

مطالعات نشان می دهد که سوزن خشک می تواند به طور موثر نقاط ماشه ای را آزاد کند. این درمان توسط پزشکان برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها از جمله سرخوردگی مهره کمر ، تنگی کانال نخاعی ، بیرون زدگی دیسک کمر و.. استفاده می شود.

طب سوزنی برای کمر درد

کمر درد ممکن است علت های مختلفی داشته باشد. هر دو نوع طب سوزنی میتواند برای کاهش درد کمر موثر باشد اما اینکه از کدام نوع استفاده کنید باید از فیزیوتراپیست خود مشورت بگیرید. فیزیوتراپیست با ارزیابی کمر درد شما علت آن را بررسی میکند و سپس از یکی از آنها یا هردو آنها استفاده میکند. اما سوال بسیاری از افراد این است که آیا طب سوزنی میتواند کمر درد را به طور کامل درمان کند؟ اینکه طب سوزنی بتواند مشکلاتی مانند سر خوردگی مهره کمر ، تنگی کانال نخاعی ، بیرون زدگی دیسک کمر را درمان کند هنوز مورد تایید مقالات معتبر قرار نگرفته است اما اینکه طب سوزنی میتواند درد کمر را در همه این بیماری ها کاهش دهد به اثبات رسیده است. در ضمن طب سوزنی میتواند درد کمر ناشی از گرفتگی عضلات یا نقاط ماشه ای را به طور کامل درمان کند.

درمان کمر درد با طب سوزنی چقدر طول میکشد؟

طب سوزنی برای درمان کمر درد مانند دارو یا تزریق نیست که بلافاصله نتیجه درمان حاصل شود و درد کاهش پیدا کند. درمان کمر درد با طب سوزنی ممکن است چندین روز زمان ببرد که این زمان بسته به مشکل کمر شماست که باعث کمر درد شده است که تشخیص آن نیز با فیزیوتراپیست شماست. در طی جلسات طب سوزنی شاید بعضی اوقات درد شما بیشتر شود که این امر طبیعی است اما طی جلسات متعدد به مرور زمان درد کمر شما کم شده دامنه حرکتی آن نیز افزایش پیدا میکند.

آیا طب سوزنی درد دارد؟

با توجه با اینکه سوزن هایی که در طب سوزنی استفاده میشوند بسیار باریک اند ؛ شما حین انجام طب سوزنی درد زیادی احساس نخواهید کرد. البته بعضی از افراد فوبیا یا ترس از سوزن دارند به این افراد هم توصیه میکنیم که درد سوزن طب سوزنی به اندازه زدن آمپول شدید نیست. پس اصلا نگران نباشید.

طب سوزنی را کجا باید انجام داد؟

همانطور که در قبل گفتیم  بهتر است نزد یک فیزیوتراپیست حرفه ای بروید تا ابتدا شما را ارزیابی کند و نوع کمر درد شما را بیابد و سپس از بهترین نوع طب سوزنی برای درد کمر شما استفاده کند فیزیوتراپی فانتوم زنجان با فیزیوتراپیست های حرفه ای در زمینه درمان کمر درد با روش طب سوزنی آماده ارائه خدمات میباشند.