لیزر کم توان

لیزر کم توان بعنوان یک عامل ضد التهاب عمل میکند از ان معمولا با عنوان لیزر سرد نیز یاد می شود؛ زیرا در طول درمان احساس گرما ایجاد نمی کند.  اثرات لیزر کم توان برای فیزیوتراپی قابل توجه است و این ابزار در فیزیوتراپی و لیزر درمانی، بسیار مفید و کمک کننده است. کاربرد لیزر کم توان در فیزیوتراپی شامل تسکین درد، تسریع در ترمیم بافت و کاهش التهاب است. شرایطی که بیمار با ابتلا به آن تحت درمان لیزر کم توان قرار می گیرد عبارت است از:

• آرتروز زانو
  • آرتریت روماتوئید
  • تحلیل رفتن دیسک کمر
  • فتق دیسک کمر
  • سیاتیک
  • درد عصبی
  • سندرم گیر افتادگی شانه
  • بورسیت مفصل ران یا شانه
  • تاندونیت
  • ورم کف پا
  • ورم لنفاوی

لیزر کم توان یک روش درمانی موثر برای کاهش درد و تسریع بهبودی در بیماران بزرگسال مبتلا به اختلالات اسکلتی – عضلانی است. همچنین گزینه های درمانی موثر برای دردهای اسکلتی – عضلانی در مراقبت های اولیه نشان داد که شواهد در مورد اثر لیزر درمانی برای درد حاد و مزمن بی نتیجه است. اما در بیشتر موارد، لیزر تراپی ممکن است فواید بیشتری نسبت به ورزش درمانی یا جراحی داشته باشد.

لیزر تراپی یا فیزیوتراپی با لیزر چگونه است؟

لیزرتراپی یکی از جدیدترین و مدرن ترین روش های درمان در حال حاضر می باشد که برای درمان بسیاری از آسیب های عضلانی و تسکین دردهای حاد و‌ مزمن استفاده می شود.

لیزر اثرات بسیار خوبی در تسکین درد دارد ، شامل درمان دردهای مفاصل و دردهای منتشره و همچنین التهاب های عمقی مثل :

• گردن درد
  • دیسک گردن
  • دیسک کمر
  • کمر درد
  • زانو درد
  • شانه درد

لیزر کم توان

چند نوع لیزر درمانی وجود دارد؟

• لیزر بسیار گرم
  • لیزر سرد
  • لیزر داغ یا Hot Laser

کاربرد لیزر گرم در چیست؟

لیزرهای گرم گرمای درون بافتی مشخص ایجاد می‌ کنند و سبب تخریب همان بافت میشوند و بافت های مجاور را آسیب نمیزند. از لیزر داغ برای جراحی و برش پوست و تخریب بافت مشخصی استفاده می شود. اسکار کمتر ، استریل بودن و ظریف بودن خط برش از مزایای این روش جراحی است. این لیزر در توانبخشی و فیزیوتراپی کاربرد ندارد.

کاربرد لیزر سرد در چیست؟

توان خروجی لیزرهای سرد ۵۰۰ میلی وات و معمولاً ۵۰ میلی وات بر سانتی متر مربع است و بعلت تاثیرات بیو استیمولیشن و تسهیل ترمیم بکار میرود.

لیزرهای با قدرت خروجی نیم وات لیزر کم توان یا Low Power Laser گفته میشود و معمولاً برای کاهش درد و التهاب استفاده می شود.

High Power Laser یا همان لیزر پرتوان قدرت خروجی آن براساس نوع کمپانی می تواند از نیم وات تا ۵ وات ، ۱۰وات یا ۱۵وات باشد و به علت توان بالاتر می تواند بین یک تا سه جلسه درد و التهاب عمقی را کاهش دهد.

لیزر کم توان

عملکرد لیزر در فیزیوتراپی چیست؟

لیزر فیزیوتراپی در سطح سلولی باعث افزایش تولید ATP (تنفس سلولی) ، تحریک ماکروفاژها ، تحریک فیبروبلاست ها ، افزایش تولید کلاژن ، تغییر هدایت عصبی و رژنراسیون و گشادی عروق می شود.

لیزر به صورت کلی باعث کاهش التهاب و تسریع بهبودی بافت های آسیب دیده میشود.

لیزر در فیزیوتراپی چه فوایدی در بهبودی بیمار دارد؟

• بهبود روند ترمیم بافتهای عضلانی
  • لیزر با افزایش جریان خون موضعی در ترمیم و بهبودی بافت‌های آسیب دیده بسیار موثر است.
  • ترمیم زخم
  • لیزر با افزایش جریان خون باعث بهبودی میشود.
  • کاهش و کنترل درد
  • لیزرتراپی با تاثیر روی گیرنده های درد موثرترین روش در فیزیوتراپی در کاهش و کنترل درد می‌باشد.
  • کنترل التهاب
  • لیزر در کاهش التهاب عمقی مفاصل و بافت ها بسیار موثر است.
  • ترمیم عوارض اسکلتی-عضلانی
  • لیزر میتواند گرفتگی و خشکی مفاصل و بافت ها را از بین ببرد.

آیا لیزر درمانی یا فیزیوتراپی با لیزر درد دارد؟

خیر به هیچ عنوان ، هیچ کدام از انواع فیزیوتراپی با لیزر چه با لیزر کم توان یا لیزر پر توان در حین درمان درد نداشته و برعکس یکی از مطلوب ترین و موثرترین انواع درمان فیزیوتراپی است ، ولی این امکان وجود دارد که ، بیمار بعد از بازگشت از فیزیوتراپی در جلسه اول درمان ، درد خفیفی را در ناحیه مورد درمان احساس نماید که این موضوع به واسطه افزایش جریان خون در موضع درد کاملاً طبیعی است و خبر از ترمیم عضو آسیب دیده ، کاهش التهاب موضع و رفع ، کنترل و کاهش درد می دهد.

لیزر در فیزیوتراپی

آیا فیزیوتراپی با لیزر بهترین درمان برای کاهش درد است؟

بلی ، لیزر تراپی یکی از بهترین ، سریع ترین و موثرترین نوع درمان در کاهش درد و التهابات در فیزیوتراپی می باشد.

آیا درمان با لیزر موثرتر از سایر روش های فیزیوتراپی است؟

این پرسش از اساس نادرست است چون در رابطه با تمام موارد قابل درمان با فیزیوتراپی صدق نمی کند.

بیماری ها و اختلالات قابل درمان با فیزیوتراپی طیف های بسیار گسترده ای هستند و انواع درمان فیزیوتراپی بستگی به نوع مشکل بیمار یا مراجعه کننده روشهای مختلفی جهت درمان دارد و هر روشی مزایای درمانی خاص خود را دارد.

آیا درمان فیزیوتراپی با لیزر برای بیماران با ضایعه های پوستی ضرر دارد؟

خیر ، ولی در صورتیکه زخم باز حاد روی موضعی وجود دارد ، نباید روی زخم لیزر تابیده شود.

آیا فیزیوتراپی با لیزر برای بیماران قلبی با باتری ممنوعیت دارد؟

خیر لیزر تراپی مانعی برای فیزیوتراپی دارندگان باتری قلب ندارد. لیزر درمانی پرتوان یکی از پرکاربردی‌ترین شیوه‌های درمانی در فیزیوتراپی می‌باشد. لیزرتراپی، بافت‌های آسیب‌دیده را با طول موج خاصی از نور مورد هدف قرار می‌دهد و در تسریع روند بهبودی و درمان آسیب مفصل، تاندون و لیگامان‌ها مؤثر است. انرژی نور لیزر، تقریباً از داخل پوست به درون غشای سلولی منتقل می‌شود.

این فرایند باعث تقویت عملکردهای احیاکننده بدن و همچنین تحریک ترشح اندورفین و کلاژن و در نهایت منجر به ترمیم بافت آسیب‌دیده می‌شود. نتیجه لیزر پرتوان تسریع در بهبود زخم و همچنین کاهش درد، سفتی، تورم و اسپاسم عضلانی به دلایل مختلف است. با لیزردرمانی در فیزیوتراپی، بیماران می‌توانند فعالیت‌های مورد علاقه و روزمره خود را مجدداً از سر بگیرند.

مکانیسم های اصلی تاثیر لیزر ایجاد تغییر در زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری ها است ، بطوری که امواج نوری لیزر سبب تسریع اعمال زنجیره انتقال الکترون و تولید انرژی بیشتر در سلول ها می شود.

در فرایند درمان دستگاه لیزر، به مدت معینی در نزدیکی سطح بدن و بافت آسیب دیده قرار گرفته و امواج با شدت مشخص بطور مستقیم به ناحیه مورد نظر منتقل می کند.

افزایش میزان انرژی در دسترس سلول ها در طی درمان با لیزر پرتوان به بازسازی بافت ها و افزایش فعالیت آن ها می کند. درمان با لیزر پرتوان سبب تحریک سوخت و ساز و متابولیسم سلولی در سلول های بافت آسیب دیده و ترمیم آن ها می شود. لیزر تراپی روشی غیر تهاجمی است که بیمار حین انجام درمان دردی را احساس نمی کند

و به دلیل قدرت بالای امواج لیزر پرتوان نیازمند رعایت احتیاطات خاصی است. فیزیوتراپیست و بیمار برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به چشم ها باید از عینک های مخصوصی استفاده کنند. هر دو برای جلوگیری از آسیب چشم ها باید از عینک مخصوصی حین درمان استفاده کنند.

اگر به دنبال لیزر تراپی در زنجان هستید کلینیک فانتوم دارای انواع خدمات فیزیوتراپی از جمله لیزر تراپی بوده و یکی از بهترین کلینیک های لیزر تراپی در زنجان می باشد. برای مشاوره و گرفتن نوبت در منزل و یا آشنایی با کلینیک فیزیوتراپی فانتوم کلیک کنید.