فیزیوتراپی بعد از عمل سرطان سینه

فیزیوتراپی بعد از عمل سرطان سینه: سرطان سینه به نوعی از سرطان گفته می شود که در آن سلول‌های غیرطبیعی پستان، خارج از کنترل رشد می‌کنند و در صورت عدم کنترل، تومورها را تشکیل می‌دهند؛ تومورها می‌توانند در سراسر بدن پخش شوند و تبدیل به سلول‌های سرطانی کشنده در داخل مجاری شیری و یا لوبول‌های تولیدکننده شیر پستان شوند. فیزیوتراپی بعد از عمل سرطان سینه می‌تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی و عملکرد فیزیکی بیمار داشته باشد. این نوع فیزیوتراپی معمولاً به منظور کمک به بازیابی و بهبودی بیمار پس از عمل جراحی، کاهش درد، افزایش قدرت و استقامت عضلات و بهبود حرکت اندام ها انجام می‌شود. با فیزیوتراپی فانتوم زنجان همراه باشید.

فیزیوتراپی بعد از عمل سرطان سینه

علائم سرطان سینه

• وجود توده در سینه یا ضخیم شدن ناحیه ای از پوست که با بافت اطراف آن متفاوت باشد
  • صاف شدن یا فرورفتگی نوک سینه
  • تغییر در رنگ پوست سینه: در افرادی که پوست سفید دارند، پوست سینه ممکن است صورتی یا قرمز به نظر برسد. در افرادی که پوست قهوه ای و سیاه دارند، پوست سینه ممکن است تیره تر از پوست نواحی دیگر و یا قرمز یا بنفش به نظر برسد.
  • تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر سینه
  • تغییرات در پوست سینه: مانند گودی پوست یا پوست شبیه به پرتقال
  • پوسته پوسته شدن پوست روی سینه

درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه اغلب با جراحی برای برداشتن توده سرطانی شروع می شود. اکثر افراد مبتلا به سرطان سینه پس از جراحی درمان های دیگری مانند پرتو درمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی را خواهند داشت. برخی از افراد ممکن است قبل از جراحی، شیمی درمانی یا هورمون درمانی داشته باشند. این داروها می توانند به کوچک کردن توده سرطانی کمک کرده و حذف آن را آسان تر کنند.

گزینه های زیادی برای درمان سرطان سینه وجود دارد و برنامه درمانی شما به نوع سرطان سینه خاص شما بستگی دارد. تیم مراقبت های بهداشتی شما مرحله سرطان، سرعت رشد آن، حساسیت سلول های سرطانی به هورمون ها، همچنین سلامت کلی شما و آنچه را که ترجیح می دهید را در نظر می گیرد.

جراحی سرطان سینه

جراحی سرطان سینه معمولاً شامل روشی برای برداشتن تومور سرطانی و روشی برای برداشتن برخی از غدد لنفاوی مجاور است. جراحی های مورد استفاده برای درمان سرطان سینه عبارتند از:

• برداشتن بافت سرطانی سینه (لومپکتومی)
  • برداشتن کل بافت سینه (ماستکتومی)
  • برداشتن تعدادی از غدد لنفاوی
  • برداشتن هر دو سینه

عوارض عمل جراحی سرطان سینه

عوارض جراحی، به روش هایی که انتخاب می کنید بستگی دارد. تمام عمل های جراحی خطر درد، خونریزی و عفونت دارند. برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل خطر تورم بازو را به همراه دارد که به آن ادم لنفاوی می گویند. اکثر مشکلات جزئی هستند اما برخی از آنها می توانند جدی باشند که درمان آنها در اسرع زمان مهم است. عوارض احتمالی پس از جراحی عبارتند از:

• خونریزی زخم جراحی
  • عفونت زخم جراحی
  • تجمع خون یا مایع در اطراف ناحیه مورد جراحی: که این موضوع می تواند باعث درد، تورم و عفونت ناحیه شود. اما این مایع معمولا در عرض چند هفته خود به خود از بین می رود.
  • اختلال و درد عصب: ممکن است در زیر بغل، بالای بازو، شانه یا دیواره قفسه سینه بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد تیرکشنده داشته باشید که این به دلیل آسیب به اعصاب در حین جراحی است. اعصاب معمولاً خود را ترمیم می کنند، اما ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد.
  • سفتی شانه: ممکن است شانه شما پس از جراحی سینه یا برداشتن غدد لنفاوی سفت و دردناک شود. در این صورت مراجعه به مراکز فیزیوتراپی می تواند به حل مشکل شما کمک کند.

فیزیوتراپی بعد از جراحی سرطان سینه

درد و محدودیت حرکتی شانه از عوارض جانبی رایج جراحی و درمان سرطان سینه است که ممکن است برای سال ها باقی بماند و بر توانایی شما برای بلند کردن کامل بازو یا انجام فعالیت های روزانه تأثیر بگذارد. همچنین ضعف عضلانی یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی است، به خصوص اگر غدد لنفاوی در طی جراحی سرطان سینه برداشته شوند که می تواند بر قدرت و ثبات کلی شانه تأثیر بگذارد.

اما نیازی نیست درد شانه بعد از سرطان سینه را به عنوان شرایط طبیعی جدید خود بپذیرید زیرا مداخلات درمانی و فیزیوتراپی مناسب و ایجاد یک برنامه ورزشی مداوم می تواند در کاهش درد شانه و بهبود دامنه حرکتی شما کمک کند.

مداخلات فیزیوتراپی پس از عمل سرطان سینه عبارتند از:

الکتروتراپی

الکتروتراپی یک روش درمانی می باشد که با استفاده از جریان ها و انرژی الکتریکی به التیام بافت، کاهش درد و بهبود عملکرد بافت ها کمک می کند.

الکتروتراپی شانه

درمان دستی

درمان های دستی با رفع محدودیت های بافت نرم، بهبود دامنه حرکتی و کمک به ترمیم می تواند در کاهش سفتی و درد شانه پس از عمل جراحی سرطان سینه موثر باشد.

درمان لنف ادم

لنف ادم زمانی ایجاد می شود که غدد لنفاوی توسط جراحی سرطان یا خود بیماری یا به دلیل اثرات تشعشعات برداشته شده و یا آسیب ببینند و این موضوع منجر به تورم ناشی از تجمع لنف می شود. لنف ادم می تواند آزاردهنده و حتی دردناک باشد و به مرور زمان ممکن است منجر به عفونت شود. فیزیوتراپی می تواند با انتقال مایع به سیستم لنفاوی به کاهش تورم کمک کند.

ماساژ درمانی

تکنیک های مختلف و مناسب ماساژ درمانی می توانند در بهبود عملکرد عضلات، کاهش درد و رفع محدودیت حرکتی موثر باشند.

تمرین درمانی

برنامه تمرینی و ورزشی مناسب می تواند به رفع مشکلات شانه پس از عمل سرطان سینه کمک کند.

تمرین درمانی شانه

تمرینات تنفسی

آموزش تمرینات تنفسی نقش مهمی در بهبود عملکرد و افزایش توانایی انجام فعالیت های روزمره خواهند داشت.

اصلاح پاسچر و وضعیت بدنی

به کمک فیزیوتراپی می توان تغییرات وضعیت بدن پس از جراحی را با ارزیابی و تمرینات خاص بررسی کرد.

کلام آخر

درمان سرطان سینه به نوع مشکل خاص شما بستگی دارد. در صورتی که شانه شما پس از عمل سرطان سینه دچار مشکلاتی مثل خشکی، درد، ضعف و محدودیت دامنه حرکتی شود، استفاده از تکنیک های مختلف در فیزیوتراپی می تواند به بهبودی شما کمک کند