تمرینات کِگِل

قدرت پنهانی عضلات کف لگن، کلید سلامتی جنسی و عمومی

عضلات کف لگن چیست؟ عضلات کف لگن بین دنبالچه و استخوان شرمگاهی در داخل لگن قرار دارند. این عضلات از روده و مثانه و همچنین رحم حمایت می کنند. نوارهای عضلانی (اسفنکترها) کف لگن، مجرای ادرار، واژن و مقعد را احاطه کرده اند. برای اطلاعات کامل تر با فیزیوتراپی فانتوم زنجان همراه باشید.

عضلات کف لگن 

عظلات کف لگن، مجموعه‌ای از عضلات است که در قسمت پایینی لگن و در نزدیکی ساقه  آن قرار دارند. این عضلات نقش مهمی در حمایت از اعضای داخلی لگن، حفظ استحکام و پشتیبانی از اعضای تحتانی بدن، و انجام حرکت‌های مختلفی مانند خم شدن، چرخش، و ایجاد تعادل در بدن را دارند. تقویت و تمرین این عضلات می‌تواند به بهبود عملکرد لگن، کاهش درد  در منطقه لگن و پیشگیری از مشکلات مربوط به لگن کمک کند. این تمرینات می‌توانند شامل تمرینات تقویتی عضلات کف لگن، تمرینات تعادل و استحکام، و تمرینات مختلف برای تقویت و افزایش انعطاف پذیری این عضلات باشند.

نقش عضلات کف لگن چیست؟

1. حمایت و پشتیبانی: عضلات کف لگن برای حمایت از اعضای داخلی شکم و لگن، از جمله مثانه، رحم و روده‌ها، و پشتیبانی از آنها در محلول شدن و حرکت دارند.
2. کنترل و تعادل: این عضلات نقش مهمی در حفظ تعادل بدن و کنترل حرکات مثانه و رحم دارند.
3. کنترل ادرار و مدفوع: عضلات کف لگن در کنترل ادرار و مدفوع نقش اساسی دارند و به حفظ کنترل این عملیات کمک می‌کنند.
4. حفظ عملکرد جنسی: عضلات کف لگن نقش مهمی در حفظ عملکردجنسی دارند و به تقویت عضلات مهمی برای بهبود کیفیت عملکرد جنسی کمک می‌کنند.
این طبقه‌بندی‌ها نشان از اهمیت و گستردگی وظایف عضلات کف لگن در حفظ سلامت و عملکرد صحیح بدن دارد.

علائم ضعف عضلات کف لگن

  •  نفخ مکرر
  •  مشکلات کنترل دستگاه ادراری
  •  درد در منطقه لگن و زانو
  •  مشکلات جنسی
  •  عدم استحکام عظلات کف لگن

درصورت داشتن علائم بالا بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

عظلات کف لگن
نشانه های ضعف عضلات لگن

تقویت عضلات کف لگن

برای تقویت این عضلات می‌توانید به تمرین‌هایی مانند پیلاتس و تمرین‌های تقویتی مخصوص عضلات کف لگن مانند تمرین‌های کِگِل روی آورد. این تمرین‌ها می‌توانند به تقویت و افزایش انعطاف پذیری عظلات کف لگن کمک کرده و به پیشگیری از مشکلات لگن مانند درد و آسیب کمک کنند. مهم است که این تمرین‌ها را به صورت منظم و با استفاده از لوازم ورزشی مناسب و زیر نظر متخصص انجام دهید.

برای تقویت عضلات لگن می‌توانید از تمرینات زیر استفاده کنید:

اسکات

این تمرین علاوه بر تقویت عضلات پا، می‌تواند به تقویت عضلات لگن نیز کمک کند. برای انجام این تمرین، از ایستادن با پاها به عرض شانه‌ها شروع کرده و سپس با تکیه بر پاها به سمت پایین خم شده و سپس به وضعیت اولیه بازگردید.

عظلات کف لگن

لانچ

این تمرین نیز عضلات لگن را تقویت می‌کند. برای انجام این تمرین، یک قدم به جلو برداشته و زانو را به زمین نزدیک کنید تا پا دیگر به زمین نزدیک شود و سپس به وضعیت اولیه بازگردید.

عظلات کف لگن

 سگ پرنده

حرکت سگ پرنده یک تمرین ورزشی است که بعضی از افراد در برنامه‌های تمرینی خود استفاده می‌کنند. برای انجام این حرکت، می‌توانید به شرح زیر عمل کنید:

1. ابتدا بصورت چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید.

2.کف دست هایتان و زانو هایتان بصورت کامل روی زمین قرار دهیدد.

3.دست و پای مخالف (دست راست و پای چپ) را موازی زمین بصورت کشده و صاف قرار دهید.

4. سپس برای طرف دیگر نیز همین حرکت را انجام دهید.

عظلات کف لگن

 پل

1. روی زمین دراز بکشید بصورتی که کف پاهایتان به زمین بچسبد.

2.کف دست ها روی زمین و کنار بدن قرار بگیرد.

3. کمر و باسن خود را به طرف بالا کشیده تا جایی که بدنتان صاف شود.

تمرینات کِگِل برای تقویت عضلات کف لگن

تمرینات کِگِل یا تمرینات عضلات کف لگن شامل تمرین‌هایی هستند که برای تقویت و تنظیم عضلات کف لگن انجام می‌شوند. این تمرینات معمولاً شامل انقباض و تقویت عضلات کف لگن می‌شوند.

تمرینات کِگِل
تمرینات کِگِل

تفاوت عضلات لگن در مردان و زنان

در حقیقت، تفاوت اصلی بین عضلات لگن در مردان و زنان اغلب در اندازه و قوت آنها است. به طور کلی، عضلات لگن در مردان ممکن است بزرگتر و قوی‌تر از عضلات لگن در زنان باشند. این تفاوت‌ها ممکن است به دلیل تفاوت در ساختار بدنی و هورمون‌ها باشد. با این حال، تقویت و تمرین منظم عضلات لگن در هر دو جنس می‌تواند به بهبود عملکرد و پایداری لگن کمک کند.

کلام آخر

همانطور که در بالا اشاره کردیم، لگن و عضلات نگه دارنده آن نقش مهمی در افزایش دامنه حرکی ما دارد. با داشتن ورزش منظم علاوه بر حفظ و تقویت سلامت کلی بدن، میتوانیم به تقویت لگن نیز کمک کنیم. همچنین انجام آزمایش های مختلف برای چکاب به صورت ماهانه به ما کمک میکند تا از وضعیت سلامت بدن خود مطلع باشیم و در صورت وجود مشکل هر چه سریع تر به درمان خود بپردازیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top