تاثیر افسردگی بر مبتلایان به پارکینسون

تاثیر افسردگی بر مبتلایان به پارکینسون

تاثیر افسردگی بر مبتلایان به پارکینسون : بسیاری از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون افسردگی را تجربه می کنند.افسردگی ممکن است نتیجه چالش های عاطفی حاصل از زندگی با پارکینسون باشد. همچنین ممکن است فردی در نتیجه تغییرات شیمیایی در مغز در اثر خود بیماری پارکینسون دچار افسردگی شود. اگر این اتفاق برای شما افتاد ، روش های زیادی برای درمان آن وجود دارد ، بنابراین کافی است پزشکتان را از احساس خود مطلع کنید.که این بیماران دارای علائم افسردگی هستند که به اختصار علائم آن در این مقاله آمده است:افسردگی گاهی می تواند علائم پارکینسون شما را بدتر کند. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر برای بیش از 2 هفته در هر بار ، با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه به بررسی تاثیر افسردگی بر مبتلایان به پارکینسون می پردازیم تا انتهای مقاله با کلینیک فیزیوتراپی فانتوم همراه باشید.

  • روحیه شما افسرده است.
  • از چیزهایی که زمانی لذت می برید ، نمی توانید لذت ببرید.
  • در خوابیدن مشکل دارید یا بیش از حد می خوابید.
  • اشتهای شما تغییر می کند.
  • احساس خستگی می کنید یا سطح انرژی شما تغییر می کند.
  • تمرکز کردن برایتان سخت است.
  • عزت نفس پایینی دارید.
  • به مرگ فکر می کنید.

تاثیر افسردگی بر مبتلایان به پارکینسون

گاهی اوقات افسردگی در افراد مبتلا به پارکینسون نادیده گرفته می شود زیرا بسیاری از علائم با هم همپوشانی دارند. هر دو شرایط می توانند باعث علائم زیر شوند:

  • انرژی کم
  • کاهش وزن
  • بی خوابی یا خواب زیاد
  • کند شدن عملکرد حرکتی
  • کاهش عملکرد جنسی

طبق گزارش های حاکی افسردگی باعث بدتر شدن سایر علائم پارکینسون می شود. به همین دلیل، اگر متوجه بدتر شدن ناگهانی علائم پارکینسون خود شدید، ایده خوبی است که از پزشک درمورد افسردگی سوال بپرسید.

درمان

تاثیر افسردگی بر مبتلایان به پارکینسون

دارویی:افسردگی در افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند باید متفاوت درمان شود. بسیاری از افراد را می توان با نوعی داروی ضد افسردگی به نام مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRIs) درمان کرد. با این حال، برخی دیگر از علائم پارکینسون ممکن است در اثر استفاده از SSRI در تعداد بسیار کمی از افراد بدتر شود.

اگر در حال حاضر سلژیلین (زلاپار) مصرف می کنید، SSRI ها نباید مصرف شوند. این دارویی است که معمولا برای کنترل سایر علائم پارکینسون تجویز می شود.اگر هر دو به طور همزمان مصرف شوند، می تواند باعث سندرم سروتونین شود. سندرم سروتونین زمانی رخ می دهد که فعالیت سلول های عصبی بیش از حد وجود دارد و می تواند کشنده باشد.

علت ابتلا به پارکینسون

پارکینسون یک بیماری عصبی مزمن است که باعث ایجاد مشکلات در حرکت و کنترل عضلانی می‌شود. علایم این بیماری شامل لرزش، سختی عضلات، کمردرد، مشکلات در حرکت و تعادل، افزایش ترمبر و کرامپ عضلانی است. این بیماری بر اثر کاهش تولید دوپامین، یک ماده شیمیایی مغزی، در نتیجه تخریب سلول‌های عصبی مغزی که این ماده را تولید می‌کنند، ایجاد می‌شود.

علل ابتلا به پارکینسون متنوع هستند و شامل عوامل ژنتیک، محیطی و شیمیایی می‌شوند. اگرچه عوامل دقیق ایجاد کننده این بیماری هنوز کاملاً مشخص نیستند، اما برخی از عوامل ریسک احتمالی شامل موارد زیر می‌شوند:
– ژنتیک: وجود سابقه خانوادگی ابتلا به پارکینسون، به‌خصوص در خانواده‌هایی که چند نفر از اعضای آن‌ها به این بیماری مبتلا شده‌اند، افزایش خطر ابتلا به این بیماری را نشان می‌دهد.
– عوامل محیطی: تماس با مواد شیمیایی مختلف مانند پتاسیم دی‌کرومات، هیدرکسیل‌پاراکوات، هیدرکسیل‌پروپیل‌پاراکوات و همچنین تماس با فلزات سنگین مانند سرب و منیزیم می‌تواند به عنوان عوامل محیطی موثر در ابتلا به پارکینسون اشاره شود.

– عوامل شیمیایی: برخی مواد شیمیایی مانند رزرین، پاراکوات و روتنون نیز به عنوان عوامل شیمیایی موثر در ایجاد بیماری پارکینسون شناخته شده‌اند.

برای تشخیص صحیح بیماری پارکینسون، پزشکان از مطالعه سوابق پزشکی، انجام آزمون‌های عصبی و تصویربرداری مغز استفاده می‌کنند. درمان بیماری پارکینسون شامل داروها، فیزیوتراپی، تغییرات در سبک زندگی و در موارد شدیدتر، جراحی است. داروهای مورد استفاده برای کنترل علایم بیماری شامل دوپامین‌ها، آنتاگونیست‌های دوپامینی، آنتی‌کولینرژیک‌ها و آمانتادین می‌باشد.

علاوه بر درمان‌های دارویی، فیزیوتراپی و تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به بهبود علایم بیماری کمک کند. این شامل ورزش منظم، تغذیه سالم و مدیریت استرس می‌شود. در مواردی که درمان دارویی و فیزیوتراپی موثر نبوده و علایم بیماری پارکینسون به طور جدی تأثیر گذار باشند، جراحی عمیق مغزی نیز به عنوان یک گزینه در نظر گرفته می‌شود.

علائم افسردگی چیست؟

افسردگی گاهی می تواند علائم پارکینسون شما را بدتر کند. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر برای بیش از 2 هفته در هر بار ، با پزشک خود مشورت کنید.

  • روحیه شما افسرده است.
  • از چیزهایی که زمانی لذت می برید ، نمی توانید لذت ببرید.
  • در خوابیدن مشکل دارید یا بیش از حد می خوابید.
  • اشتهای شما تغییر می کند.
  • احساس خستگی می کنید یا سطح انرژی شما تغییر می کند.
  • تمرکز کردن برایتان سخت است.
  • عزت نفس پایینی دارید.
  • به مرگ فکر می کنید.

موارد جایگزین دارو

تاثیر افسردگی بر مبتلایان به پارکینسون

  • تکنیک های آرامش بخشی
  • ماساژ دادن
  • طب سوزنی
  • رایحه درمانی: رایحه درمانی استفاده از ترکیبات آلی یا همان اسانس‌ها، برای بهبود خلق و خو، وضعیت روانی یا سلامتی شماست. این اسانس‌ها از قسمت‌های مختلف گیاه مانند ریشه، دانه، برگ و شکوفه ساخته می‌شوند. آنها را می‌توان به تنهایی یا ترکیبی برای ایجاد روایح جدید استفاده کرد. می‌توانید اسانس‌ها را در هوا پخش کنید، آن‌ها را در وان حمام‌تان حل کنید و یا آن‌ها را در حین ماساژ بر روی بدن‌تان بمالید…
  • موزیک درمانی: موسیقی در یک محیط درمانی می‌تواند به فرد کمک کند تا خود را در سطح عمیق‌تری بیان کند. دانشمندان بر این باورند که ترکیب انتخابی از ملودی، هارمونی و ریتم می‌تواند با کاهش ریتم تنفس، ضربان قلب و سایر عملکردهای بدن، حس آرامش را تقویت کند.
  • نور درمانی: نور درمانی یکی از روش‌های درمانی است که برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و اختلالات به کار می‌رود. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که به کمک نور درمانی درمان می‌شود، افسردگی در بیماران پارکینسون است. در نور درمانی مشکل فرد به کمک تابش نور و با شیوه خاص و طول‌ موج‌های مشخص مورد درمان قرار می‌گیرد و مراحل بهبود و تاثیر آن، پس از گذشت چند جلسه از انجام آن طی می‌شود.
  • استفاده از گیاهان دارویی: یکی از راه‌های رایجی که اغلب برای رفع خستگی و افزایش انرژی به کار می‌گیرند، استفاده از گیاهان دارویی است که می توان از گیاهانی همچون زعفران،اسطوخودوس،بابونه می توان استفاده کرد.
  • انجام ورزش: از جمله ورزش های مناسب برای این افراد پیاده روی،ورزش های آبی،یوگا و حتی گاهی رقصیدن، باعث افزایش سطح دوپامین در این افراد میشود و علائم ناشی از افسردگی را کاهش می دهد.

افسردگی در افراد مبتلا به پارکینسون رایج است. درمان و اولویت بندی افسردگی به عنوان یکی از علائم پارکینسون می تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی کلی فرد را بهبود ببخشد.

چگونه افسردگی در بیماری پارکینسون را درمان کنید؟

بیماری پارکینسون یک بیماری مزمن و پیشرونده است که اثرات جسمی و روحی بسیار زیادی بر روی افراد مبتلا به آن دارد. یکی از اثرات روحی این بیماری افسردگی است که ممکن است به علت تغییرات شیمیایی در مغز ناشی از بیماری یا به دلیل فشار روانی ناشی از تغییرات در زندگی روزمره افراد باشد. افسردگی می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روی کیفیت زندگی افراد داشته باشد و بنابراین درمان آن بسیار حیاتی است.

برای درمان افسردگی در بیماران پارکینسون، اولین گام این است که از طریق مشاوره با روانشناس یا روانپزشک، مشکلات روحی و روانی بیمار شناسایی شود. سپس، از داروها و روش‌های روان‌درمانی برای کنترل افسردگی استفاده می‌شود. همچنین، ورزش و فعالیت‌های بدنی منظم می‌تواند بهبودی در افسردگی بیماران پارکینسون داشته باشد. همچنین، حمایت از خانواده و افراد محیط اجتماعی بیمار نیز می‌تواند در بهبود و رفع افسردگی کمک کننده باشد.

در نهایت، اهمیت بالقوه‌ی درمان افسردگی در بیماران پارکینسون را نباید دست کم گرفت. افسردگی می‌تواند تأثیرات بسیار شدیدی بر روی کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون داشته باشد و از این رو، درمان آن بسیار حیاتی است. از این رو، افراد باید به دقت به علائم افسردگی خود توجه کنند و با کمک حرفه‌ای، به درمان آن بپردازند.

پارکینسون زندگی می کنید و در حال تجربه علائم افسردگی هستید، با پزشک خود درمورد گزینه های درمانی مختلف صحبت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top