ورزش یوگا برای چه بیماری هایی مفید است؟

ورزش یوگا برای چه بیماری هایی مفید است: ورزش یوگا یکی از بهترین راه های درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات بشمار میرود چراکه درمانی با خطرات کم اما بازدهی بالا است. یوگا فواید بسیار زیادی برای درد ها و بیماری های جسمی و حتی مشکلات روحی دارد. ورزش یوگا برای مشکلات قلبی، گرفتگی رگ های مختلف،سکته مغزی، روماتیسم مفصلی و حتی سرطان پروستات بسیار مفید است. کاهش وزن و کمک به حفظ آن در محدوده ثابت یکی از فوایدی است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده. برای آشنایی بیشتر با ورزش یوگا یا مجهزترین فیزیوتراپی در زنجان همراه باشید.

فایده های یوگا چیست؟

این ورزش فواید بسیار زیادی در زمینه های مختلفی دارد علاوه بر تاثیرات مفیدی که روی جسم ما میگذارد به بهبود مشکلات ذهنی و روحی ما نیز کمک شایانی میکند.

یوگا(yoga) چیست؟

یوگا موجب هماهنگی بدن و ذهن میشود که از تمریناتی مانند فعالبت بدنی، داشتن آرامش،رژیم غذایی مناسب، نحوه تنفس تشکیل میشود. ورزش یوگا با تمرینات از اضطراب و استرس ما میکاهد و همین موضوع موجب ایجاد آرامش ما میشود. ورزش یوگا ریشه در هند باستان دارد و یکی از شش سنت این منطقه محسوب میشود. کلمه یوگا به معنای اتحاد ریشه در سانسکریت دارد که قدمتی 5000 ساله دارد که راهبان هندی در اواخر 1890 دانش خود را درباره یوگا به کشور های غربی منتقل کرده است. ورزش یوگا به لوازم خاصی نیاز ندارد به همین دلیل میتواند حتی در خانه هم تمرین ها آن را انجام داد.

ورزش یوگا چیست؟
درمان درد های مختلف با یوگا تراپی

یوگا تراپی چیست؟

یوگا تراپی یک روش برای بهبود افرادی است که با مشکلاتی مواجه هستند.این روش با بهره گیری از فعالیت های فیزیکی، حواس مختلف،تمرین تنفس و مدیتیشن به داشتن آرامش و کاهش اضطراب کمک میکند. با کسب این آگاهی ها فرصتی کسب کنیم که خودمان را بهتر بشناسیم. همانطور که گفیم یوگا ریشه در هند دارد بدیعی است که یوگا تراپی نیز برگرفته از سنت بودا است. با توجه به نوع بیماری یوگا تراپی میتواند علاوه بر درمان و به کنترل برخی بیماری ها هم کمک کند به عنوان مثال با توجه به تحقیقاتی که امروزه صورت گرفته است یوگا درمانی نمیتواند به درمان سرطان کمک کند اما میتواند به کاهش عوارض شیمی درمانی و پرتو درمانی کمک کند.

برخی از این فواید عبارتند از:

• آرتروز
  • آسم
  • فشارخون بلا
  • مشکلات کبدی
  • درد پایین کمر
  • انعطاف پذیری
  • قدرت عضلانی
  • سلامت قلب
فواید ورزش یوگا
کاهش اضطراب با یوگا

کاهش وزن :

ورزش یوگا با حرکت های خاص خود سوخت و ساز بدن را افزایش میدهد.

کاهش استرس:

با انجام تمرینات یوگا بصورت منظم این ورزش عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک را کاهش میدهد و باعث کاهش فشارخون می شود و با کاهش ترشح کورتیزول موجب آرامش و کاهش اضطراب میشود.

تاثیر بر فعالیت مغزی:

تمرین های ورزش یوگا به افزایش فعالیت مغز کمک میکند و همچنین یاعث ایجاد تعادل بین دو نیمکره میشود.

تاثیرات یوگا برای بانوان:

انجام این ورزش علاوه بر تاثیری که بر جوانسازی صورت و حفظ تناسب اندام دارد باعث کاهش درد قاعدگی، کاهش سندروم پلی کیستیک و کاهش احتمال پوکی استخوان نیز میشود.

جوانسازی پوست:

ماساژ های مختلفی که در این ورزش وجود دارد با افزایش گردش خون موجب شادابی پوش میشود.

کمردرد:

فعالیت و تمرین های ورزش یوگا با کاهش فشار وارد بر کمر موجب کمتر شدن درد میشود البته بهتر است قبل از شروع این ورزش با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

ورزش یوگا

بهتر است چه زمانی ورزش یوگا را انجام دهیم؟

برای ورزش هر تایمی مناسب است اما به علت افزایش متابولیسم بدن در  بعضی از ساعات روز بهتر است که صبح زود یا هنگام عصر این تمرین ها را انجام دهید .به طور کلی بهترین زمان انجام تمرین‌های یوگا صبح زود ،بین تاریکی و طلوع آفتاب ، و عصر ، بین غروب آفتاب و تاریکی است .

درباره آناتومی بدن بیشتر بدانید.

شاخه های ورزش یوگا

این ورزش به شاخه های مختلفی تقسیم میشود ک به چند مورد از آنها اشاره میکنیم.

• هاتا
  • وینیاسا
  • آشتانگا
  • بیکرام
  • یوگای داغ
  • آینگار

ضرر های ورزش یوگا

هر ورزشی در صورت نداشتن احتیاط موجب آسیب زدن به بدن میشود. ورزش یوگا هم در صورت نداشتن اطلاعات کافی و نبودن مربی ممکن است باعث افزایش درد های عضلانی و آسیب به اعضای بدن میشود.

1 در مورد “ورزش یوگا برای چه بیماری هایی مفید است؟”