دلایل ضعف عضلات کف لگن

دلایل ضعف عضلات کف لگن

 ضعف عضلات کف لگن: کف لگن می تواند بر اثر بارداری، زایمان، درمان سرطان پروستات و چاقی ضعیف شود. عضلات لگن برای ما اهمیت زیادی دارد چرا که روی چرخیدن، راه رفتن و حرکت کردن تاثیر مستقیم دارد. برای پیشگیری از این مشکلات میتوانیم با روش های مختلفی مانند ورزش و سبک زندگی سالم عضلات گف لگن را تقویت کنیم. اگر شما دچار این مشکل شده‌اید، با فیزیوتراپی فانتوم زنجان همراه باشید.

دلایل ضعف عضلات کف لگن

ضعف عضلات و شل شدن عضلات لگن میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.

برخی از دلایل شایع ضعف عضلات کف لگن عبارتند از:

ناتوانی در تمرین و تقویت این عضلات: عدم انجام تمرینات مناسب برای تقویت عضلات کف لگن می‌تواند منجر به ضعف آنها شود.

بارداری و زایمان: بارداری و زایمان می‌تواند به کشیدگی و ضعف عضلات کف لگن منجر شود.

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی مانند کاهش استروژن در زنان می‌تواند به مشکلات لگن در زنان منجر شود.

چاقی: اضافه وزن می‌تواند فشار زیادی بر عضلات لگن وارد کند و منجر به ضعف آنها شود.

 عوامل سنی: با پیر شدن، عضلات لگن نیز ممکن است ضعیف شوند. برای پیشگیری از ضعف عضلات کف لگن، می‌توانید به تمرینات منظم برای تقویت این عضلات، حفظ وزن سالم، مصرف مقدار کافی آب، مراقبت از سلامت عمومی و جلوگیری از تنش و استرس توجه کنید.

در صورن داشتن هرکدام از علائم بالا بهتر است به پزشک یا فیزیوتراپیست متخصص مراجعه کنید.

ضعف عضلات لگن

عضلات لگن چیست و چه کمکی به ما میکند؟

عضلات عمقی کف لگن از ماهیچه های پووکوکسیژئوس، ایلئوکوکسیژئوس، دنبالچه و پوبورکتالیس تشکیل شده است. این عضلات نقش مهمی در حفاظت و نگهداری از اندام های روده، رحم، مثانه و شکم دارند.

عضله های کف لگن به شما این توانایی را می دهند که ترشح ادرار  و مدفوع و گاز معده را کنترل کنید. با انقباض عضلات کف لگن، اندام های داخلی لگن را به سمت بالا کشده و در نتیجه باعث انقباض  مجرای ادرار، واژن و مقعد میشوند. با شل شدن (انبساط) عضلات، ادرار و مدفوع میتوانند از بدن ما خارج شوند. همچنین این عضلات برای عملکرد جنسی مردان و زنان مهم هستند؛ در مردان برای عملکرد نعوظ و انزال کمک میکند و در زنان، هنگام انقباضات ارادی کف لگن به افزایش احساس و برانگیختگی جنسی کمک می کند. ماهیچه های کف لگن در زنان نیز در هنگام بارداری از کودک حفاظت میکند.

نحوه عملکرد عضلات 

عضلات لگن یک سری از عضلات است که در منطقه لگن قرار دارند و نقش مهمی در حرکت و پشتیبانی از بدن دارند. این عضلات شامل عضلات مختلفی مانند عضلات محیطی شکم، عضلات کمر، عضلات ساق پا و عضلات داخلی لگن می‌شوند. عضلات لگن در حرکت‌های روزمره مانند راه رفتن، نشستن، خم شدن و حرکات ورزشی مختلف نقش اساسی دارند. برای حفظ و تقویت عضلات لگن، تمرینات مختلفی انجام می‌شود که به تقویت و افزایش انعطاف پذیری این عضلات کمک می‌کند.

اهمیت عضلات لگن

 این عضلات نقش مهمی در حفظ استحکام و پشتیبانی از بخش‌های دیگر بدن دارند. تقویت عضلات لگن می‌تواند به بهبود قوام بدن، کاهش خطر ابتلا به مشکلاتی مانند درد کمر و بهبود عملکرد روزمره کمک کند. همچنین، تقویت عضلات لگن می‌تواند به بهبود تعادل و استقامت بدن کمک کند.

تقویت و پیشگیری از ضعف عضلات کف لگن

تقویت عضلات لگن می‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد بدنتان را بهبود بخشیده و از آسیب‌های مربوط به لگن جلوگیری کنید. برای تقویت عضلات لگن، می‌توانید تمرین‌های مختلفی انجام دهید که شامل انجام ورزش های مختلف مانند تمرینات کاردیو، پیلاتس و یوگا می‌شوند. همچنین، انجام تمریناتی که به تقویت عضلات شکم، کمر و ران پا کمک کند علاوه بر تقویت این قسمت ها به تقویت لگن نیز کمک میکند.

چه غذا هایی به پیشگیری از ضعف عضلات لگن کمک میکند؟

سعی کنید از منابع پروتئینی مانند مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی و حبوبات پروتئین دار به مقدار کافی استفاده کنید. علاوه بر پروتئین، مصرف کلسیم و انواع ویتامین هم برای تقویت عضلات کف لگن مفید و موثر است. مصرف آب کافی در روز نیز میتواند به افزایش انعطاف پذیری و استحکام لگن کمک کند.

ورزش ها مفید برای تقویت عضلات لگن

اسکات: این تمرین عضلات قدامی و عقبی لگن را تقویت می‌کند. برای انجام این تمرین، پای خود را به عرض شانه‌ها باز کنید و با زانوهای خمیده بنشینید. سپس به آرامی بلند شوید و بازگردید به حالت اول.ورزش های مفید برای تقویت عضلات لگن

پلانک: این تمرین عضلات شکم و لگن را تقویت می‌کند. برای انجام این تمرین، بر روی زمین دراز بکشید و بر روی دستان و انگشتان پاها بایستید. بدن خود را مستقیم نگه دارید و حداقل 30 ثانیه در این حالت باقی بمانید.ورزش های مفید برای تقویت عضلات لگن

دراز نشست: این تمرین نیز عضلات شکم و لگن را تقویت می‌کند. برای انجام این تمرین، دراز بکشید و دستانتان را پشت سر بگیرید. سپس با حفظ فرم خود بدن خود را به سمت بالا ببرید و به آرامی به حالت اول بازگردید.

ورزش های مفید برای تقویت عضلات لگن

سوالات متداول

  1. چگونه کف لگن ضعیف را تقویت کنیم؟
    تمرینات روزانه کف لگن را انجام دهید. تمرینات کف لگن می تواند موثر باشد. مهم است که آنها را به درستی انجام دهید تا فشارهای کوتاه و بلند را شامل شود. اگر بخواهید تصور کنید که ادرار کردن خود را متوقف می کنید، می توانید عضلات کف لگن خود را احساس کنید.
  2. آیا کف لگن ضعیف قابل درمان است؟
    انجام مراقبت ها می توانند اختلال عملکرد کف لگن را بدون جراحی درمان کنند. مثلا در فیزیوتراپی کف لگن فیزیوتراپیست می تواند به شما کمک کند و تشخیص دهید کدام ماهیچه های کف لگن بیش از حد منقبض هستند. آنها می توانند تمریناتی را برای کشش این عضلات و بهبود هماهنگی آنها به شما آموزش دهند.
  3. آیا ورزش نکردن باعث ضعیف شدن کف لگن می شود؟
    تناسب اندام عضلات کف لگن تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. این موارد عبارتند از: فعال نگه نداشتن آنها یا کار بیش از حد آنها. باردار بودن و بچه دار شدن.
  4. آیا پیاده روی برای ضعیف شدن کف لگن مفید است؟
    ورزش ماهیچه های ضعیف به طور منظم، در طی یک دوره زمانی می تواند آنها را تقویت کرده و دوباره به طور موثر کار کند. ورزش ملایم منظم، مانند پیاده روی نیز می تواند به تقویت عضلات کف لگن شما کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top