کاردرمانی در نوروپاتی چیست؟

کاردرمانی در نوروپاتی چیست؟ کاردرمانی در نوروپاتی با ارزیابی جامع فرد و درک نیازها و خواسته‌های وی، برنامه درمانی جامعی را تنظیم می‌کند کاردرمانگر با استفاده از تکنیک ها، تمرینات، استراتژی ها و سایر راهکارها، به بهبود هرچه بهتر فرد در جامعه، محیط تحصیلی، محیط شغلی و خانه کمک می‌کند‌ هدف نهایی کاردرمانی افزایش استقلال فرد در زندگی روزمره و افزایش مشارکت اجتماعی فرد می باشد

کاردرمانگران می توانند منابع ارزشمندی برای کمک به افراد در کاهش درد نوروپاتیک ، حفظ تحرک و ایجاد تغییرات لازم در شیوه زندگی باشند متخصص کاردرمانی در منزل ممکن است با فردی کار کند که علائم آن باعث اختلال در عملکرد کار و سایر فعالیت های معمول روزانه می شود.در ادامه به بررسی کاردرمانی در نوروپاتی چیست؟ می پردازیم تا انتهای مقاله با کلینیک فیزیوتراپی فانتوم زنجان همراه باشید.

نوروپاتی :

نوروپاتی محیطی، که نتیجه‌ی صدمه به اعصاب محیطی است، اغلب باعث ضعف، درد و گزگز دست ‌و پا می‌شود این بیماری همچنین مناطق دیگر از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد نوروپاتی محیطی از صدمات ناشی از ضربه، عفونت، مشکلات متابولیکی، علل ارثی و قرار گرفتن در معرض مواد سمی ایجاد می‌شودهمچنین مانند هر بیماری دیگری این بیماری دارای علائمی من جمله:

• شروع تدریجی بی‌حسی و سوزن سوزن شدن دست‌وپا که می‌تواند به سمت ساق پاها و بازوها گسترش یابد
  • درد شدید، گزگز، درد ناپیوسته، سوزش
  • حساسیت افراطی به لمس
  • عدم هماهنگی عضلات حرکتی و سقوط
  • ضعف عضلانی یا فلج صورت در صورتی‌که اعصاب حرکتی تحت تأثیر قرار گیرد

علائم نوروپاتی چیست؟

نوروپاتی عبارت است از مجموعه اختلالاتی که در سیستم عصبی اتفاق می افتد. این اختلالات می توانند از نوع حسی، حرکتی یا ترکیبی باشند و ممکن است به صورت موقت یا دائمی باشند. نوروپاتی می تواند به دلیل مشکلات در عصب‌های حسی، موتوری یا ترکیبی ایجاد شود. علائم نوروپاتی می توانند شامل درد، سوزش، خارش، کاهش حس و تحریک عصبی شوند. این علائم ممکن است در مناطق مختلف بدن احساس شود و در برخی از موارد می توانند منجر به مشکلات در حرکت، تعادل و کارایی عضلات شوند.

علائم نوروپاتی می توانند به دلیل مشکلات مختلفی از جمله دیابت، عفونت عصب، سندرم تونل کارپی، مصرف مواد مخدر، آلکل یا سموم، بیماری های التهابی، فشار عصبی، سرطان یا برخی داروها ایجاد شود. برای تشخیص و درمان نوروپاتی، معمولا نیاز به انجام آزمایشات تصویربرداری، آزمایش های عصبی و پزشکی است. درمان نوروپاتی ممکن است شامل مداخلات دارویی، فیزیوتراپی، تغییرات در سبک زندگی و درمان های جراحی باشد. اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام نوروپاتی بسیار مهم است زیرا این بیماری ممکن است به تدریج پیشرفت کند و تأثیرات مخربی بر روی کیفیت زندگی فرد داشته باشد.

اگر اعصاب خودمختار آسیب دیده باشند علائم و نشانه های آن شامل موارد زیر می باشد:

• عدم تحمل گرما
  • عرق زیاد یا عرق نکردن
  • مشکلات روده ای، مثانه یا گوارش
  • افت فشار خون که منجر به سرگیجه میشود

نوروپاتی می تواند روی یک عصب و  یا بیشتر در مناطق مختلف آسیب بگذارد. همچنین می تواند روی تعداد زیادی از اعصاب اثر بگذارد‌.

کاردرمانی در نوروپاتی در نظر میگیرد که سندروم تونل کارپال یکی از نمونه‌های آسیب یک عصبی می باشد. بسیاری از مردم به نوروپاتی که اعصاب زیادی را درگیر می‌کند مبتلا هستند.

مداخلات کاردرمانی در نوروپاتی چیست؟

کاردرمانگر با توجه به شرایط بیمار و در نظر گرفتن علایق و توانایی های بیمار بعد از ارزیابی کامل برای بهبود زندگی فرد برنامه ی درمانی متناسب با فرد تهیه میکند که بطور کلی این برنامه ی درمانی،شامل موارد زیر باشد:

• افزایش استقلال و امنیت فرد در تمام حیطه‌های تحرک عملکردی
  • بهبود تعادل، هماهنگی و حرکت
  • افزایش قدرت، تحمل عضلانی و انعطاف‌پذیری

کمک به بیمار با برنامه درمانی مخصوص به خود فرد بر اساس یافته های حاصل از ارزیابی و سوابق پزشکی و تمریناتی برای حفظ و بهبود قدرت و دامنه حرکتی به بیمار داده می شود که برای افزایش انعطاف پذیری ، حرکات کششی هم انجام می دهندتمرینات گردش خون را افزایش می دهد ، که به نوبه خود باعث افزایش جریان اکسیژن می شود نکته مهم برای افرادی که نوروپاتی آنها ناشی از دیابت است ،تمرینات همچنین می تواند چشم انداز ذهنی را بهبود بخشد و به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند

تمرینات تعادلی

تمرینات تعادلی که به بیماران نوروپاتی داده می شود برای افزایش تعادل است که راه رفتن این دسته از بیماران با کمترین مشکل انجام شود که ممکن است شامل: تمریناتی برای راه رفتن درست،چیدن مسیرهایی برای راه رفتن،راهنمایی در مورد وضعیت بدن ، کفش های حمایتی برای کسانی که حس پای خود را محدود می کنند و جلوگیری از زمین خوردن می باشد

نکته ی دیگر که برای این دسته از بیماران حاءز اهمیت است ،مشکلات حرکتی که با نوروپاتی رایج است و عدم ورزش می تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات دیگری شود که شرایط را دشوارتر می کند ورزش می تواند گردش خون را بهبود بخشد ، که با افزایش جریان اکسیژن بافت های عصبی را تقویت می کندپس انجام حرکات ورزشی برای بیماران بسیار مهم و کاربردی است

تعدادی از مهارتهای برای محل کار و زندگی روزمره در کاردرمانی تمرکز دارند یک عنصر آموزشی قوی در کاردرمانی وجود دارد درمانگران به طور معمول به بیماران یاد می دهند که چگونه:

• با مراقبت از زمین های ناهموار و دیگر خطرات از زمین خوردن جلوگیری کنید
  • برای جلوگیری از افت فشار خون ، عاداتی مانند ایستادن ناگهانی را تنظیم کنید
  • برای کاهش درد و افزایش تحرک ، تغییرات ارگونومیک را در محل کار ایجاد کنید

برنامه فیزیوتراپی و کاردرمانی در نوروپاتی ها

تمریناتی برای حفظ و بهبود قدرت و دامنه حرکتی. مردم به طور کلی با افزایش سطح مقاومت کار می کنند و برای افزایش انعطاف پذیری ، حرکات کششی انجام می دهند. ورزش گردش خون را افزایش می دهد ، که به نوبه خود جریان اکسیژن را افزایش می دهد. ورزش همچنین می تواند چشم انداز ذهنی را بهبود بخشد و به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

تمرینات تعادلی ممکن است شامل راهنمایی در مورد وضعیت بدن ، کفش های حمایتی برای کسانی که حس پای خود را محدود می کنند و جلوگیری از زمین خوردن باشد.
چگونه آتل یا بریس می تواند به تسکین درد کمک کند. آتل ها می توانند برای تک نروپاتی فشاری مفید باشند – مواردی که در آن یک گروه عصبی یا عصبی فشرده می شوند. یک مثال رایج سندرم تونل کارپ است که در اثر فشار بر عصب میانی بازو ایجاد می شود.

مشکلات حرکتی با نوروپاتی رایج است و عدم ورزش می تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات دیگری شود که شرایط را دشوارتر می کند. ورزش می تواند گردش خون را بهبود بخشد ، که با افزایش جریان اکسیژن بافت های عصبی را تقویت می کند.

تعدادی از مهارتهای محل کار و زندگی روزمره در کاردرمانی تمرکز دارند. یک عنصر آموزشی قوی در کاردرمانی وجود دارد. درمانگران به طور معمول به بیماران یاد می دهند که چگونه:

• با مراقبت از زمین های ناهموار و دیگر خطرات از زمین خوردن جلوگیری کنید
  • برای جلوگیری از افت فشار خون ، عاداتی مانند ایستادن ناگهانی را تنظیم کنید
  • برای کاهش درد و افزایش تحرک ، تغییرات ارگونومیک را در محل کار ایجاد کنید
  • درمانگر علاوه بر ارائه اطلاعات ، احتمالاً برای بهبود مهارت های حسی-حرکتی مورد نیاز در محل کار یا هنگام انجام کارهای منزل با بیمار همکاری می کند.