علت درد شانه

علت درد شانه و علائم آن

علت درد شانه و علائم آن: درد شانه در محل مفاصل شانه و اطراف آن ایجاد می شود. در بعضی موارد، تشخیص درد مفصل شانه و کتف از گردن درد دشوار و سخت می باشد. البته در برخی موارد درد های گردن منجر به بروز درد شانه می شود که با درمان گردن درد می توان به بهبود درد مفصل شانه کمک کرد. شانه ها که محل اتصال بازوها به ستون بدن هستند، بیشترین حرکت را در بین مفاصل بدن دارد. این سطح بالای حرکت می تواند باعث ناپایداری نسبی مفاصل شانه شود. شانه درد اغلب در نتیجه یک بیماری یا آسیب دیدگی ایجاد می شود که می تواند بر ساختارهای مفصل شانه (تاندون ها، رباط ها، عضلات، و استخوان ها) تاثیر گذارد.

نتیجه ی آن به علت زمینه ای آن بستگی خواهد داشت. درد شانه و کتف ممکن است تنها تا چند هفته ، یا چند سال یا ممکن است برای همیشه ادامه داشته باشد. البته اگر علت درد شانه و کتف به موقع تشخیص داده و درمان شود، اغلب ممکن است به برطرف کردن یا کاهش چشمگیر درد در شانه تان کمک کند. برای بررسی بیشتر در مورد علت درد شانه تا انتهای مقاله با فیزیوتراپی فانتوم زنجان همراه باشید.

بیشتر بخوانید: علل ایجاد شانه های گرد و افتاده

علائم و نشانه های درد شانه

درد کتف و شانه از نظر شدت می تواند ملایم تا شدید باشد. در این حالت با توجه به علت درد شانه، سایر علائم احتمالی مربوط به این مشکل شامل موارد زیر هستند:

  • احساس غیر عادی بودن شانه مثل بی حسی، احساس سوزش و سردی
  • تغییر شکل
  • تغییر رنگ یا کبودی
  • ورم و التهاب
  • ضعیف شدن

این نوع درد معمولاً با اعصاب گردن (که به آنها اعصاب رادیکولوپاتی گردن گفته می شود) ارتباط دارد، اما امکان ایجاد این درد در نتیجه بعضی انواع آسیب دیدگی های شانه همچون ناپایداری، در رفتگی یا نیم در رفتگی نیز وجود دارد.

درد شانه

بیشتر بخوانید: سندرم خروجی قفسه سینه

علت درد شانه و کتف

درد شانه یک مشکل شایع با دلایل مختلف متعددی است که شامل موارد زیر می شوند:

درد شانه به علت اختلال شانه یخ زده

شانه منجمد یا شانه یخ زده گاهی با نام کپسولیت چسبنده شانه نیز شناخته می شود. این شرایطی است که در آن یک شانه دردناک و خشک می شود. علائم معمولاً بدون درمان از بین می روند اما ممکن است این بیماری تا 2-3 سال به طول انجامد.

درد شانه به علت اختلال روتاتور کاف

روتاتور کاف گروهی از ماهیچه ها و تاندون ها می باشد که مفصل شانه را احاطه کرده و به ثبات آن کمک می کند. اختلالات روتاتور کاف یکی از شایع ترین دلایل درد شانه است. اکثر افراد با موفقیت درمان می شوند و به بهبودی کامل دست می یابند.

درد شانه به علت ضربه (تروما)

یک شکستگی استخوان، مانند شکستگی استخوان فوقانی بازو (هومروس) یا یک شکستگی ترقوه (کلاویکل). آسیب دیدگی بافت نرم مانند آسیب به رباط ، تاندون یا عضله‌ی اطراف مفصل شانه. این عارضه ممکن است به طرق مختلف ایجاد شود ، مانند آسیب ورزشی ، سانحه ی رانندگی یا یک فشار روی شانه به خاطر بلند کردن یا حمل جسم سنگین. دررفتگی شانه. این بدان معنی است که توپی مفصل از حفره و جای خود خارج شده است.

درد شانه به علت درد ارجاعی

این به معنی دردی است که در اثر مشکلی در جایی دیگر از بدن ایجاد می شود اما به دلیل مسیرهای عصبی در شانه احساس می شود. گردن شایع ترین منبع بروز دردهای ارجاعی است. گاهی اوقات ممکن است دردی که در شانه احساس میشود، منبع آن قلب یا دیافراگم (ماهیچه ای که ناحیه قفسه سینه شما را از ناحیه شکم جدا می کند) باشد. یک مشکل در ناحیه شکم می تواند باعث تحریک دیافراگم شود که گاهی اوقات میتواند در شانه احساس شود. در چنین مواردی معمولاً در ناحیه شکم نیز درد وجود دارد. به همین صورت اگر مشکل در ناحیه قفسه سینه شروع شود ، معمولاً به همراه درد شانه، درد قفسه سینه نیز وجود خواهد داشت.

درد شانه به علت آرتروز شانه

آرتروز عفونت مفصلی یا آرتریت سپتیک. این بیماری شامل عفونت در مفصل می باشد. علائم آن شامل درد و سوزش روی یک مفصل، درد در هنگام حرکت دادن مفصل و احساس ناخوشی می شوند. آرتریت سپتیک، یک بیماری نادر است اما نیاز به درمان اورژانسی دارد. آرتروزی که تعدادی از مفاصل مختلف دیگر و همچنین شانه را مبتلا می سازد، یعنی روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید.

علل دیگر

  • اختلالات مفصل آکرومیوکلاویکولار (اخرمی- ترقوه ای): برخی شرایط (مانند آسیب شانه یا آرتروز) ممکن است بر مفصل آکرومیوکلوویکولار که مفصلی واقع در بالای شانه است تأثیر بگذارد. مشکلات به وجود امده در این مفصل معمولاً به دلیل سایش و پارگی مفاصل یا به دلیل آسیب دیدگی است.
  • پلی‌میالژی‌ روماتیكا یا آرتریت‌ گیجگاهی: این وضعیتی است که باعث بروز درد ، خشکی، سوزش و حساسیت در عضلات بزرگ ، معمولا در اطراف شانه ها ، بازوها و باسن می شود.
  • بی ثباتی یا ناپایداری شانه: شانه به این دلیل ناپایدار می شود که مفصل استخوان ها را نزدیک به هم نگه نمیدارد. استخوان بازویی (هومروس) غالباً از جای خود بیرون میزند.

این نوع بیمارها مانند هر بیماری دیگر برای ادامه روند درمان به بهترین شکل نیاز به یک تیم پزشکی و توانبخشی(فیزیوتراپیست-کاردرمانی)مجرب است تا روند بهبود شما به بهترین شکل و با سرعت انجام شود.

درد شانه

بیشتر بخوانید:  مراقبت های شانه درد

روش های درمان شانه درد

شانه درد یکی از مشکلات شایع در جامعه است که می‌تواند برای افرادی که از آن رنج می‌برند، باعث محدودیت در فعالیت‌های روزمره و کیفیت زندگی پایینی شود. درمان شانه درد بستگی به علت و شدت آن دارد و می‌تواند شامل روش‌های غیردارویی و دارویی باشد. در این مقاله، به بررسی روش‌های درمان شانه درد می‌پردازیم.

روش‌های غیردارویی:

1. فیزیوتراپی: این روش شامل تمرینات استرچینگ و تقویتی می‌شود که کمک به بهبود عضلات و افزایش انعطاف‌پذیری شانه می‌کند. فیزیوتراپی می‌تواند باعث کاهش درد و بهبود عملکرد شانه شود.
2. ماساژ: ماساژ شانه می‌تواند باعث کاهش تنش و استرحام عضلات شانه شود. ماساژ با استفاده از روغن‌های گیاهی یا اسانس‌های طبیعی همچنین می‌تواند تأثیر آرام‌بخشی داشته باشد.
3. کمپرس گرم: استفاده از کمپرس گرم بر روی منطقه دردناک می‌تواند باعث افزایش جریان خون و کاهش التهاب شود. این روش می‌تواند بهبودی سریع‌تری در شانه درد داشته باشد.

روش‌های دارویی:

1. ضدالتهاب‌ها: برخی از داروهای ضدالتهاب مانند آیبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند در کاهش درد و التهاب شانه موثر باشند. این داروها می‌توانند در قرص یا شکل کرمی مصرف شوند.
2. مرخص کننده عضلات: برخی داروها مانند میوسیلکولین و بوتولینوم توکسین قادر به مرخص کردن عضلات شانه هستند که می‌توانند در کاهش درد و تسکین علائم شانه درد موثر باشند.
3. سرکوب کننده‌های عصبی: برخی داروها مانند گاباپنتین و پرگابالین قادر به سرکوب کردن سیگنال‌های عصبی در مغز هستند که می‌توانند در کاهش درد و تسکین علائم شانه درد موثر باشند.

به طور کلی، درمان شانه درد بستگی به علت و شدت آن دارد و ممکن است نیاز به ترکیبی از روش‌های غیردارویی و دارویی داشته باشد. همچنین، در صورت استمرار درد و عدم بهبود با درمان‌های معمول، مراجعه به پزشک متخصص توصیه می‌شود.

پیشگیری از شانه درد ممکن است؟

برخی از روش‌های زیر می‌توانند در کاهش احتمال ابتلا به شانه درد موثر باشند:

  • تمرین‌های ساده‌ی شانه می‌تواند به کشش و تقویت عضلات و تاندون‌ها کمک کند. برای انجام تمرین‌های موثر از یک فیزوتراپ کمک بگیرید.
  • اگر قبل تجربه‌ی درد شانه داشته‌اید، برای ۱۵ دقیقه پس از تمرین جهت جلوگیری از آسیب‌های بعدی از یخ استفاده کنید.
  • پس از یک دوره التهاب کیسه‌های بورسا یا التهاب تاندون، انجام تمرینات ساده‌ی کششی روزانه می‌تواند از ابتلای شما به اختلال شانه‌ی یخ‌زده جلوگیری کند.
  • همچنین میتوانید با رعایت مراقبت های شانه درد از بروز آن جلوگیری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top