دلایل توهم بعد از سکته مغزی

دلایل توهم بعد از سکته مغزی : سکته مغزی باعث آسیب به مغز می شود و عملکرد های فرد را تحت تاثیر قرار می دهد توهم بعد از سکته مغزی ، مشکلات شناختی و رفتاری یکی از علائم و عوارض سکته مغزی می باشد و در اثر آسیب منطقه پردازش شناخت و رفتار در مغز اتفاق می افتد. مغز کنترل کننده ی اعمال و رفتار ما می باشد و اگر مغز آسیب ببیند این اعمال و رفتار دچار اختلال می شونددر بسیاری از مواقع بیماران سکته مغزی هیچ گونه کنترلی بر اعمال و رفتار خود ندارند و توهم بعد از سکته مغزی غیر ارادی و جز عوارض بعد از سکته مغزی  می باشد.

توهم بعد از سکته مغزی و هذیان گفتن ها و پرحرفی به دلیل آسیب به شناخت و رفتار بیماران سکته مغزی در اثر سکته مغزی می باشد. این هذیان گفتن ها بعد از سکته مغزی تحت کنترل خود افراد نیست و بی اختیار می باشد و در اغلب مواقع موجب آزار اطرافیان می شود و همچنین باعث کاهش تمرکز خود بیماران می شود و توهم بعد از سکته مغزی از همکاری فرد برای درمان سکته مغزی جلوگیری می کند.در ادامه به بررسی دلایل توهم بعد از سکته مغزی می پردازیم تا انتهای مقاله با فیزیوتراپی فانتوم زنجان همراه باشید.

دلایل توهم بعد از سکته مغزی

هذیان گفتن ها و پرحرفی های بیمار سکته مغزی دلایل متفاوتی دارد که در زیر عمده دلایل اصلی را برایتان بیان می کنیم.

عمده دلیل اصلی هذیان بعد از سکته مغزی آسیب به منطقه ی پردازش شناخت و رفتار می باشد و این آسیب به مغز باعث اختلال در عمکرد های رفتاری و روانی در بیمار سکته مغزی می شود.

عوارض داروهای درمان سکته مغزی نیز دلیلی بر هذیان گفتن و پرحرفی بعد از سکته مغزی می باشد.

داشتن مشکلات رفتاری و روانی قبل از سکته مغزی نیز دلیل دیگر توهم در سکته مغزی می باشد و بعد از سکته مغزی این مشکلات تشدید می شود.

شوک بعد از سکته مغزی و ناتوانی های بعد از سکته مغزی باعث آسیب روحی و روانی در بیماران سکته مغزی می شود.

تشنج های بعد از سکته مغزی نیز باعث آسیب به مغز بیمار سکته مغزی می شوند و بر شدت هذیان گفتن ها ،  پرحرفی و توهم بعد از سکته مغزی می افزایند.

شرایط بعد از سکته مغزی و بی قراری بعد از سکته مغزی باعث آسیب به شناخت و روان بیماران سکته مغزی می شود و در ایجاد توهم دخیل می باشد.

افسردگی و اضطراب بعد از سکته مغزی نیز باعث ایجاد توهم می شود.

درمان توهم بعد از سکته مغزی

عدم توجه و تمرکز کافی مانعی برای بهبودی پس از سکته مغزی می باشد و از این رو درمان یا کاهش علائم توهم در اولویت می باشد و هر چقدر هذیان گفتن ها و پرحرفی بیماران سکته مغزی کاهش پیدا کند، امید برای درمان علائم وعوارض سکته مغزی افزایش میابدراهکارهای درمانی متفاوتی برای درمان توهم وجود دارد از جمله این درمان ها به موارد زیر می توان اشاره کرد.

• مراجع به روانپزشک و زیر نظر روانپزشک بودن
  • درمان های دارویی توهم
  • آموزش مناسب رفتار با بیماری که مشکلات رفتاری و روانی بعد از سکته مغزی دارد و کمک به کاهش این مشکلات
  • تمرینات افزایش توجه و تمرکز در بیمار سکته مغزی
  • برطرف کردن هر یک از دلایلی که باعث توهم بعد از سکته مغزی می شود
  • در مراقبت از فرد دارای توهم باید موارد زیر را در نظر گرفت
  • در خانواده براساس همدلی و اعتماد ارتباط برقرار کنید.
  • فهم مناسبی از توهم و خصوصیات همراه با آن پیدا کنید.
  • استرس و اضطراب و محرک های آنها را در محیط زندگی خود به خوبی شناسایی و مدیریت کنید.(محرک های استرس زا را کم کنید)
  • رفتارهای سالم، از جمله مصرف منظم داروها و انتخاب سبک زندگی سالم را تقویت کنید.
  • ارتباط را با کاردرمانگر خود حفظ و با آنها همکاری کنید.
  • فعالیت های خود مراقبتی را پشتیبانی و تقویت کنید.
  • وقتی نام او را صدا می زنید به آرامی به او نزدیک شوید.
  • در برابر تجربه های تحریف شده با او بحث و مجادله نکنیدسعی نکنید او را متقاعد کنید.
  • حتما شرایطی برای یادگیری مهارت های اجتماعی فراهم کنید.

سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی به معنی آسیب یگ رگ خونی در مغز و خونریزی آن است. اگر به هر دلیلی خونرسانی به مغز مسدود شود هم این عارضه رخ می‌دهد. درواقع پارگی و انسداد از رسیدن خون و اکسیژن مورد نیاز به بافت مغز جلوگیری می‌کند. خون از طریق گلبول‌های قرمز و پروتئینی به نام هموگلوبین مواد مغذی و دی‌اکسید کربن را جابه‌جا خواهد کرد.

در صورت نرسیدن اکسیژن کافی، بافت مغز و سلول‌های آن دچار آسیب شدیدی شده و با گذشتن چند دقیقه شروع به مرگ می‌کنند. از همین‌رو تمامی اعضای داخلی بدن که توسط آن ناحیه آسیب دیده مغز کنترل می‌شدند فعالیت طبیعی خود را از دست می‌دهند. این عارضه یک اورژانس پزشکی است و پس از مشاهده علائم اولیه باید به سرعت فرد را به بیمارستان منتقل کنید.

عوامل خطر stroke

شایع‌ترین فاکتورهای خطر عبارتند از:

• افزایش سن
  • بیماری کرونا
  • حمله ی قلبی
  • کلسترول بالا
  • سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن

علائم سکته مغزی را بشناسید

مغز به‌عنوان فرمانده بدن کنترل توانایی‌های مختلفی را برعهده دارد. از همین‌رو علائم سکته مغزی شدید یا خفیف به ناحیه آسیب‌دیده بستگی دارد. مثلا آسیب ناحیه بروکا مغز بر اثر سکته‌ی مغزی تاثیر مستقیم بر ماهیچه‌های صورت و دهان می‌گذارد، به نحوی که فرد کنترل لازم برای صحبت کردن نخواهد داشت یا عضلات دهان بیمار کج می‌شود.

در زیر با شایع‌ترین نشانه‌های این عارضه آشنا می‌شوید:

علائم سکته مغزی شدید

• سفتی گردن
  • سردرد ناگهانی
  • گیجی یا آشفتگی
  • بی ثباتی عاطفی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تاری یا دوبینی
  • ضعف یا فلج یک طرف صورت
  • ناواضح صحبت کردن (dysarthria)
  • از دست دادن توانایی صحبت (Aphasia)
  • از دست دادن هماهنگی دست و پا (ataxia)
  • از دست دادن حس چشایی، بویایی،لامسه، بینایی و شنوایی

دلایل توهم بعد از سکته مغزی

بیشتر بخوانید: نوروفیدبک چیست؟

چگونه عوارض بعد از سکته مغزی کاهش می یابد

سکته مغزی یکی از بزرگترین عوارضی است که می‌تواند برای افرادی که آن را تجربه می‌کنند، ایجاد شود. این حادثه می‌تواند به نقصان عملکرد مغزی، مشکلات حرکتی، مشکلات گفتاری، مشکلات حافظه و حتی مرگ منجر شود. اما با این حال، افرادی که سکته مغزی تجربه کرده‌اند، می‌توانند با روش‌های مختلفی از جمله فیزیوتراپی، درمان‌های دارویی، تغییرات در رژیم غذایی و تغییرات در سبک زندگی، عوارض بعد از سکته مغزی را کاهش دهند.

یکی از روش‌های اصلی کاهش عوارض بعد از سکته مغزی، فیزیوتراپی است. این روش با استفاده از تمرینات و حرکات مختلف، به فرد کمک می‌کند تا عملکرد حرکتی و عضلانی‌اش را بهبود بخشد. همچنین، درمان‌های دارویی نیز می‌توانند به کاهش عوارض بعد از سکته مغزی کمک کنند. از طریق مصرف داروهای ضد التهاب، ضد انعقاد و دیگر داروهای مرتبط، می‌توان به کاهش التهاب و پیشگیری از تشکیل خون‌گرفتگی‌ها کمک کرد. همچنین، تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی نیز می‌توانند تاثیر بسزایی در کاهش عوارض بعد از سکته مغزی داشته باشند. از طریق مصرف مواد غذایی سالم و با ارزش تغذیه‌ای، و انجام فعالیت‌های ورزشی منظم، می‌توان به بهبودی عملکرد عضلانی و حرکتی کمک کرد. به طور کلی، با ترکیب این روش‌ها و تغییرات در سبک زندگی، می‌توان به کاهش عوارض بعد از سکته مغزی کمک کرد و افراد را در بهبودی و بازگشت به زندگی عادی‌شان یاری کرد.

کلام آخر

بعد از سکته مغزی افراد به شوک فرو می روند و در این دوره و روزهای اول بعد از سکته مغزی شدت توهم و هذیان گفتن ها بسیار بیشتر می باشد و اصولا با گذشت زمان و با درمان علائم و عوارض سکته مغزی از شدت این مشکلات کاسته می شود و در بعضی افراد که سکته مغزی شدید را تجربه کرده اند و توهم بسیار زیادی دارند، درمان مشکل می باشد و در این افراد کاهش هذیان گفتن ها و توهم در اولویت قرار دارد و کاهش شدت این مشکلات نیز در روند درمان سکته مغزی بسیار کمک کننده می باشد.

از این رو زیر نظر درمانگران مناسب بسیار مهم می باشد و در اکثر مواقع مشکلات روانی و رفتاری بعد از سکته مغزی خود به خود درمان نمی شود و روز به روز ممکن است بر شدت آن افزوده شود، از این رو اتخاذ راهکارهای درمانی در الویت قرار دارد.