بازیابی حافظه پس از سکته مغزی

بازیابی حافظه پس از سکته مغزی

بازیابی حافظه پس از سکته مغزی : سکته مغزی عارضه ایی بسیار شایع است و در پی آن ممکن مرگ یا عواقب دیگری مانند فلج شدن صورت، دست و پا، ناتوانی در صحبت کردن، فراموشی کوتاه‌مدت و…

سکته مغزی زمانی ایجاد می‌شود که یک لخته خون یا پارگی در شریان‌های خونی مغز یا در شریان‌های اطرافش ایجاد و خون‌رسانی به مغز مختل شودبه این ترتیب، روند اکسیژن‌رسانی به مغز مختل می‌شود و عملکرد مغز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.در ادامه به بررسی بازیابی حافظه پس از سکته مغزی می پردازیم تا انتهای مقاله با کلینیک فیزیوتراپی فانتوم همراه باشید.

ممکن است بعد از سکته مغزی انواع حالات فراموشی را تجربه کنید

کلامی: حافظه‌ی مربوط به نام‌ها، داستان‌ها و اطلاعات مربوط به زبان

بصری: حافظه‌ی مربوط به اشکال، چهره‌ها، مسیرها و چیزهای که قبلا دیده‌اید

اطلاعاتی: حافظه‌ی اطلاعات و مهارتها یا مشکل در یادگیری چیزهای جدید

زوال عقل عروقی: یک بیماری شایع پس از سکته مغزی شامل از دست دادن توانایی‌های تفکر است

آیا سکته مغزی خوب می شود؟ سکته مغزی یک حمله ناگهانی به مغز است که ممکن است منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ شود. این حمله ممکن است در نتیجه انسداد یا خرابی عروق خونی در مغز رخ دهد و موجب قطع تامین خون و اکسیژن برای بخشی از مغز شود. این وضعیت می تواند باعث تخریب سلول های مغزی و آسیب دائمی به عملکرد مغز شود. اما پاسخ به سوال "آیا سکته مغزی خوب می شود؟" بسیار پیچیده است و بستگی به عوامل مختلفی دارد. اولین مرحله در بهبودی از سکته مغزی، تشخیص سریع و درمان فوری است. در صورتی که فرد سریعاً به مرکز درمانی مناسب منتقل شود و درمان مناسبی دریافت کند، احتمال بهبودی بسیار بالاست. هرچند که برخی از افراد ممکن است باقیمانده ای از عوارض را تا مدت زمان طولانی یا حتی برای همیشه تجربه کنند. این عوارض می تواند شامل مشکلات حرکتی، مشکلات گفتاری، مشکلات حافظه و مشکلات روانی باشد. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است نیاز به کمک یا مراقبت های ویژه برای بازگشت به عملکرد طبیعی خود داشته باشند. بنابراین، اگرچه بهبودی کامل از سکته مغزی ممکن است، اما ممکن است نیاز به زمان، تلاش و حمایت های مداوم داشته باشد. آیا سکته مغزی خوب می شود؟ سکته مغزی یک حمله ناگهانی به مغز است که ممکن است منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ شود. این حمله ممکن است در نتیجه انسداد یا خرابی عروق خونی در مغز رخ دهد و موجب قطع تامین خون و اکسیژن برای بخشی از مغز شود. این وضعیت می تواند باعث تخریب سلول های مغزی و آسیب دائمی به عملکرد مغز شود. اما پاسخ به سوال "آیا سکته مغزی خوب می شود؟" بسیار پیچیده است و بستگی به عوامل مختلفی دارد. اولین مرحله در بهبودی از سکته مغزی، تشخیص سریع و درمان فوری است. در صورتی که فرد سریعاً به مرکز درمانی مناسب منتقل شود و درمان مناسبی دریافت کند، احتمال بهبودی بسیار بالاست. هرچند که برخی از افراد ممکن است باقیمانده ای از عوارض را تا مدت زمان طولانی یا حتی برای همیشه تجربه کنند. این عوارض می تواند شامل مشکلات حرکتی، مشکلات گفتاری، مشکلات حافظه و مشکلات روانی باشد. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است نیاز به کمک یا مراقبت های ویژه برای بازگشت به عملکرد طبیعی خود داشته باشند. بنابراین، اگرچه بهبودی کامل از سکته مغزی ممکن است، اما ممکن است نیاز به زمان، تلاش و حمایت های مداوم داشته باشد. بازیابی حافظه پس از سکته مغزی

علائم فراموشی

علائم فراموشی بعد از سکته مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد

  • سردرگمی یا مشکلات مربوط به حافظه کوتاه مدت
  • سرگردانی یا گم شدن در مکان‌های آشنا
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها
  • مشکل در انجام معاملات پولی

آیا فراموشی بعد از سکته مغزی قابل درمان است؟

حافظه می‌تواند به مرور زمان، خود به خود یا از طریق توانبخشی بهبود یابداما علائم می‌توانند تا سال‌ها ادامه داشته باشنداز دست دادن حافظه همچنین ممکن است بر اثر داروهایی برای مشکلات دیگر مانند اضطراب، افسردگی یا مشکلات خواب ناشی شود.

تکنیک‌های بازآموزی مغز برای بهبود تفکر و حافظه پس از سکته مغزی، طراحی شده استاین آموزش می‌توانند به بهبود هوشیاری و توجه کمک کند.

برای تحریک مغز و بهبود حافظه و توانایی شناختی، زیر نظر کاردرمانگر خود،طبق برنامه ی درمانی می‌توانید سرگرمی‌های جدیدی که ذهن و بدن را همزمان درگیر می‌کند را امتحان کنید

بازیابی حافظه پس از سکته مغزی

مغز خود را تحریک کنید: با استفاده از بازی‌هایی که شما را ملزم به استفاده از مغزتان می‌کند، چه به سادگی چکرز یا پیچیده مانند شطرنج، می‌تواند به شما کمک کند تا حافظه‌تان را بازیابی کنید و همچنین تمرینات ذهنی که کاردرمانگر برای بیمار طبق برنامه تجویز می کند،انجام شود

با متخصص گفتار کار کنید:گفتار درمانی با تحریک مغز برای ایجاد اتصالات عصبی از قسمت های آسیب ندیده مغز به قسمت هایی که تحت تأثیر سکته قرار گرفته اند، بهبودی را افزایش می دهدخانواده و دوستان همچنین می توانند به بازماندگان سکته مغزی با گنجاندن آنها در مکالماتی که آنها را تشویق به تمرین صحبت کردن و حافظه می کند کمک کنند تا گفتار خود را بهبود بخشند.

یادآوری برای خود بگذاریدیادداشت هایی را در قسمت های قابل مشاهده بگذارید، مانند علامتی در حمام که به شما یادآوری می کند که دندان های خود را مسواک بزنید.از زنگ ساعت تلفن هوشمند یا حتی یک ساعت قدیمی استفاده کنید تا قرار ملاقات ها و زمان مصرف داروهایتان را یادآوری کنیدهنگامی که یک روال را تشکیل می دهید، به شما کمک می کند تا حافظه خود را دوباره بازسازی کنید

سازماندهی کنید:

دیدن مواردی که برای فعالیت‌های روزانه نیاز دارید، به شما کمک می‌کند تا آنچه را که باید انجام دهید و چه زمانی انجام دهید، به یاد بیاوریدبه عنوان مثال، شب قبل از رفتن به رختخواب، لباس های خود را برای صبح دراز کنید و مسواک خود را روی سینک جایی که مطمئن هستید آن را می بینید، قرار دهیدهمیشه کلیدهای خود را در یک مکان نگه دارید و یک مکان مشخص برای گوشی خود داشته باشید.

تکرار و تمرین کنید:

وقتی اطلاعات جدیدی به شما داده می شود، آن را چندین بار با خود تکرار کنیدهر چند بار که لازم است مطالب را مرور کنیداز تکرار مطالبی که به شما گفته شده به قول خودتان نترسید تا مطمئن شوید که آن را به درستی درک کرده ایداگر مجبور به ارائه یا سخنرانی هستید، مطالب را به بخش های کوچکتر تقسیم کنیدبه خاطر سپردن این موارد آسان تر خواهد بود.

فعال بمانید:

از رختخواب بلند شوید و تا حد امکان حرکت کنیدیک مطالعه کنترل تصادفی تأثیر ورزش بر ۴۰ بازماندگان سکته مغزی مزمن را ثبت کردمحققان دریافتند افرادی که به عنوان بخش اجباری ریکاوری خود ورزش می کردند، بهبود قابل توجهی در حافظه، عملکرد شناختی و بهبود کلی سکته مغزی نشان دادند.

رژیم غذایی سالم:

برای مغز شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است.رژیم غذایی سرشار از غذاهای گیاهی به ویژه سبزیجات برگدار، آجیل، لوبیا، انواع توت ها و غلات کامل باشد و محصولات حیوانی و غذاهایی را که منابع بالایی از چربی اشباع شده هستند محدود می کندهمچنین شامل وعده های گاه به گاه مرغ و ماهی و مانند رژیم مدیترانه ای، مقدار زیادی روغن زیتون استاز خوردن شیرینی، غذاهای سرخ شده، کره، پنیر و گوشت قرمز خودداری شود.

اثرات قابل درمان بعد از سکته مغزی

بازیابی حافظه پس از سکته مغزی

درمان : سکته مغزی باعث ضعیف شدن بخشی از عضلات می‌شود و ممکن است حرکت شما را مختل کنداین عواقب سکته مغزی معمولاً با فیزیوتراپی درمان می‌شودشما می‌توانید بعد از درمان تعادل را حفظ کنید و ماهیچه‌هایتان را تقویت کنیدهمچنین احتمالاً به شما پیشنهاد چندین حرکت کششی را در خانه خواهند داد.

درمان مشکلات حسی: ممکن است کسانی که دچار سکته مغزی شده‌اند، حواس مختلف مثل لامسه‌شان را از دست بدهند، یا اینکه نتوانند سردی را از گرمی تشخیص دهنداین عواقب به کمک درمانگران توانبخشی درمان می‌شود و معمولاً به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

تمامی موارد بالا زیر نظر کاردرمانگر بهبود می یابد.

درمان تکلم: گفتاردرمانی فرآیندی است که طی آن بیماران سکته مغزی می‌توانند دوباره قدرت تکلمشان را به دست آورند.

راه های جلوگیری از سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی یک بیماری جدی است که می‌تواند برای همه افراد رخ دهد. با این حال، انجام برخی اقدامات می‌تواند به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند. برخی از راه‌های جلوگیری از سکته مغزی عبارتند از:

تغذیه سالم: مصرف غذاهای سالم و کم چربی می‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد. مصرف میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و غلات کامل می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.

فعالیت بدنی: ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند به بهبود عملکرد قلب و عروق و کاهش خطر سکته مغزی کمک کند.

کاهش استفاده از الکل و سیگار: مصرف سیگار و الکل می‌تواند باعث افزایش خطر سکته مغزی شود. کاهش مصرف این مواد می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.

کنترل فشار خون: فشار خون بالا یکی از عوامل خطر برای سکته مغزی است. نگه داشتن فشار خون به محدوده مناسب می‌تواند به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند.

کنترل قند خون: داشتن قند خون بالا نیز می‌تواند خطر سکته مغزی را، افزایش دهد. نگه داشتن قند خون در محدوده مناسب می‌تواند به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند.

مراقبت از بیماری‌های مرتبط با قلب: برخی از بیماری‌های قلبی می‌توانند خطر سکته مغزی را افزایش دهند. مراقبت از بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، بیماری شریان کرونر و … در مراقبت و جلوگیری از سکته مغزی بسیار اهمیت دارد.

آیا سکته مغزی خوب می شود؟

سکته مغزی یک حمله ناگهانی به مغز است که ممکن است منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ شود. این حمله ممکن است در نتیجه انسداد یا خرابی عروق خونی در مغز رخ دهد و موجب قطع تامین خون و اکسیژن برای بخشی از مغز شود. این وضعیت می تواند باعث تخریب سلول های مغزی و آسیب دائمی به عملکرد مغز شود.

اما پاسخ به سوال “آیا سکته مغزی خوب می شود؟” بسیار پیچیده است و بستگی به عوامل مختلفی دارد. اولین مرحله در بهبودی از سکته مغزی، تشخیص سریع و درمان فوری است. در صورتی که فرد سریعاً به مرکز درمانی مناسب منتقل شود و درمان مناسبی دریافت کند، احتمال بهبودی بسیار بالاست. هرچند که برخی از افراد ممکن است باقیمانده ای از عوارض را تا مدت زمان طولانی یا حتی برای همیشه تجربه کنند. این عوارض می تواند شامل مشکلات حرکتی، مشکلات گفتاری، مشکلات حافظه و مشکلات روانی باشد. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است نیاز به کمک یا مراقبت های ویژه برای بازگشت به عملکرد طبیعی خود داشته باشند. بنابراین، اگرچه بهبودی کامل از سکته مغزی ممکن است، اما ممکن است نیاز به زمان، تلاش و حمایت های مداوم داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top