موارد کاربرد توانبخشی دست

موارد کاربرد توانبخشی دست : توانبخشی دست یا هندتراپی یکی از متدهای تخصصی کاردرمانی است که با هدف درمان و توانبخشی بیماری‌های اندام فوقانی و بخصوص دست‌ها ارائه می‌شود و باعث بهبود عملکرد دست‌ها پس از بیماری، آسیب دیدگی یا جراحی می‌گردد.

کاردرمانگران جز اصلی تیم مراقبت های بهداشتی ارتوپدی هستندنقش آن ها بهبود حرکت، بازیابی عملکرد و تسکین درد استمتخصصین کاردرمانی می توانند از طریق ارزیابی و برنامه های درمانی منحصر به فرد، مشکلات موجود را درمان کردهو مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه را برای افراد با نیازهای مختلف ارائه دهند.

به ساده ترین حالت، متخصصان کاردرمانی به افراد در هر گروه سنی کمک می کنندتا از طریق استفاده ی درمانی از فعالیت های روزمره یشان در کارهایی که می خواهند و باید انجام دهند شرکت کنند.در ادامه به بررسی موارد کاربرد توانبخشی دست می پردازیم تا انتهای مقاله با کلینیک فیزیوتراپی فانتوم هماه باشید.

پس از جراحی‌های ناحیه بازو، ساعد، دست و انگشتان

آسیب اعصاب محیطی (مدین، اولنار و ..) به دنبال حوادث ناگهانی

آسیب تاندون‌ها خصوصاً در ناحیه مچ و انگشتان، از جمله پارگی و کشیدگی

شکستگی‌های ناحیه ساعد، مچ و انگشتان

سندرم‌های فشاری اعصاب محیطی مانند CTS و…

صدمات مفاصل و انگشتان مانند دررفتگی‌ها، Mallet finger ،Trigger finger

قطع عضو در ناحیه انگشتان

در ادامه ی متن به اختصار هرکدام از مشکلات رایج را توضیح داده می شود.

سندرم تونل کارپال (CTS (carpal tunnel syndrome

سندرم تونل کارپال بی حسی، سوزن سوزن شدن، ضعف و سایر مشکلات در دست به دلیل فشار وارد شده بر عصب مدیان (median) در مچ دست استعصب مدیان و چندین تاندون از بازو به سمت دست حرکت می کنندآن ها از فضای کوچکی در مچ دست به نام تونل کارپال عبور می کنندعصب میانی (مدیان) حرکت و احساس در انگشت شست و سه انگشت دیگر را کنترل می کندکاردرمانی دست فشار و درد روی این قسمت را به تدریج کاهش می دهداین عصب انگشت کوچک را کنترل نمی کند.

آرتروز (Arthritis)

گروهی از بیماری ها و شرایطی که ممکن است باعث درد، سفتی و تورم در مفاصل و سایر ساختارهای بدن حمایت کننده مانند عضلات، تاندون ها، رباط ها و استخوان ها شود.

شکستگی مفصل و اطراف مفصل

شکستگی انواع مختلفی دارد که معمولاً در اثر ضربه شدید یا فشار جسمی رخ می دهدالبته برخی شرایط پزشکی خاص (پوکی استخوان یا سرطان استخوان) هم باعث ضعیف شدن استخوان ها و شکستگی راحت آن ها می شودکاردرمانی دست در انتخاب یک برنامه درمانی مناسب جهت رفع نیازهای مراجع تخصص دارد.

شکستگی مفصل یا دور مفصل زمانی اتفاق می افتد که استخوان در داخل یا اطراف مفصل شکسته شوداین آسیب ها اغلب به غضروف انتهای استخوان ها (غضروف مفصلی) و سایر بافت های مفصلی آسیب می رسانند و نیاز به مراقبت ویژه دارند.

پیچ خوردگی و کشیدگی

پیچ خوردگی، کشش یا پارگی یک رباط استرباط نوار رشته ای بافت پیوندی است که به انتهای یک استخوان با استخوان دیگر می پیونددکشیدگی، آسیب عضله یا تاندون استکاردرمانی دست در این نوع از شرایط به کاهش کشش یا پیچ خوردگی کمک می کنداین آسیب ها به مداخلاتی جهت درمان مشکلات دست نیاز دارد.

بیماری دوپویترن (Dupuytren’s disease)

وضعیتی که معمولاً با ضخیم شدن پوست کف دست شروع می شودممکن است به یک توده سخت یا نوار ضخیم تبدیل شود که در نهایت می تواند باعث انقباض انگشتان یا کشیدن آن به کف آن شود.

ناهنجاری های مادرزادی دست

به طیف وسیعی از شرایط مادرزادی، ناهنجاری ها و تغییر شکل در دست و بازو اشاره دارداین تغییرات هنگام رشد کودک قبل از تولد رخ می دهداین ناهنجاری ممکن است خود به خودی خود اتفاق بیفتد یا با مشکلات سیستم های دیگر بدن همراه باشدکاردرمانی دست در کاهش درد و خشکی این قسمت ها کار می کنداین آسیب ها به مداخلاتی جهت درمان مشکلات دست نیاز دارد.

شست اسکی باز (Gamekeeper’s (skier’s) thumb)

نوعی آسیب که در آن رباط طرفی اولنار (UCL) انگشت شست در محل قرارگیری در انگشت شست پاره می شوداین وضعیت معمولاً در بین شکارچیان و ورزشکاران (مانند والیبالیست ها و اسکی بازها) مشاهده می شود.

سندرم تونل کوبیتال (Cubital tunnel syndrome)

سندرم تونل کوبیتال شرایطی است که به عنوان گیر افتادن عصب اولنا شناخته می شودهنگامی اتفاق می افتد که عصب اولنار که از گردن به سمت پایین و دست می روددر آرنج منقبض یا فشرده می شود و باعث بی حسی یا درد می شودکاردرمانی دست سعی در کاهش درد، التهاب و ورم این ناحیه از طریق تمرینات ویژه خواهد داشتاین آسیب به مداخلاتی جهت درمان مشکلات دست نیاز دارد.

کاردرمانگر شما با توجه به شرایط شما و نوع آسیب، برنامه درمانی را برای شما پیش می گیرد که علاوه بر کاهش درد،روند بهبودی شما کامل شود و به برگشت انجام فعالیت های روزمره خود به صورت مستقل کمک می کند.