فیزیوتراپی فانتوم زنجان بعد از عمل رباط صلیبی زانو

فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی زانو

فیزیوتراپی پس از بازسازی  ACL یا رباط صلیبی زانو  6 الی 9 ماه طول می کشد، اگر بلافاصله پس از جراحی فیزیوتراپی نشود ممکن است بعد از عمل رباط زانو کامل خم یا صاف نشود. در فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی زانو تمرینات بعد از عمل ، مراقبت های پس از جراحی ACL ، راه رفتن و برنامه ریکاوری برای ترمیم 100 درصدی رباط صلیبی آموزش داده میشود. با ادامه مقاله از فیزیوتراپی فانتوم زنجان همراه ما باشید.

فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی

این مقاله راهنمای کلی برای توانبخشی پس از جراحی برای بازسازی رباط صلیبی قدامی شما (ACL) است. این به شما مشاوره و اطلاعاتی می دهد تا به شما کمک کند بهترین نتایج را از جراحی خود بگیرید. این فقط یک راهنما است و فیزیوتراپی شما ممکن است بسته به نیازهای فردی شما متفاوت باشد.

چه زمانی پس از عمل می توانید به خانه بروید؟

جراحی بازسازی رباط صلیبی تقریبا یک جراحی سرپایی به حساب می آید ، پس به این معنی که شما پس از جراحی میتوانید به خانه بروید اما :
هنگامی که داروی بیهوشی از بین رفت و احساس در پاهای خود دوباره بازگشت، به شما اجازه داده می شود به خانه بروید.
طبق توصیه فیزیوتراپیست خود راه رفتن را شروع کنید.
زمانی می توانید به خانه بروید:
• پس از بیهوشی بهبود یافته اید.
تمرین هایی که فیزیوتراپیست بعد از عمل به شما آموزش داد را یاد گرفته اید.
• می توانید با عصا با خیال راحت و مطمئن راه بروید.
• همه اعضای تیم پزشکی که از شما مراقبت می کنند از پیشرفت شما راضی هستند.

مراقبت های بعد عمل رباط صلیبی

  • از عصا استفاده کنید: فیزیوتراپیست به شما عصاهای آرنجی می دهد تا با آن راه بروید. حداقل تا دو هفته پس از جراحی باید با دو عصا راه بروید.
  • زانوی خود را صاف قفل کنید: برای جلوگیری از آسیب به رباط بعد از عمل ، هر زمان که پای خود را بلند می کنید، زانوی خود را صاف قفل کنید. اگر هنگام بلند کردن پای خود نمی توانید زانوی خود را صاف نگه دارید، یعنی آن را بدون خم کردن زانو بلند کنید، باید از دستان خود برای کمک استفاده کنید تا زمانی که قادر به انجام این کار باشید.
  • استفاده از بریس: ممکن است جراح از شما بخواهد که پس از جراحی از بریس استفاده کنید تا  پیوند رباط دچار فشار نشود. با این حال، فیزیوتراپیست به شما آموزش می دهد که بتوانید به صورت تدریجی بریس را حذف کنید.
  • رانندگی: تا زمانی که به کنترل و قدرت عضلانی خوبی نرسیده اید وهنوز از عصا استفاده میکنید، نباید رانندگی کنید. سعی کنید حداقل تا 6 هفته پس از جراحی رباط صلیبی زانو از رانندگی پرهیز کنید.
  • بازگشت به کار: این بستگی به ماهیت  و سختی کارتان دارد. کارهای سبک با حداقل میزان پیاده روی 6 هفته بع از عمل ، کارهای سنگین 3 ماه پس از عمل.

راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی

فیزیوتراپیست به شما عصا می دهد و به شما یاد می دهد که چگونه با آنها راحت و مطمئن راه بروید. برخی از افراد فوراً وزن را کاملاً تحمل می کنند(به علت قدرت خوب عضلات) و برخی دیگر تحمل وزن جزئی را دارند. مشاور شما تصمیم خواهد گرفت که آیا میتوانید برای راه رفتن بعد از عمل رباط تمام وزن خود را روی پا بیندازید یا نه.

تمرینات بعد از عمل رباط صلیبی

برای تمرین درمانی و ورزش میتوانید با مشاورین فیزیوتراپی در بهترین فیزیوتراپی در زنجان مشورت کنید. برای انجام تمرینات به صفحه تمرین درمانی زانو بروید.

دو هفته اول پس از جراحی: تمرین های 1 و 2 و 3 و 4

ماه اول بعد از عمل:5و 6و 7

ماه دوم: 8و 9

علت صاف نشدن زانو بعد از جراحی رباط

در بعضی مواقع به علت خوب انجام ندادن تمرینات دامنه حرکتی توسط بیمار یا کوتاه گرفتن پیوند رباط صلیبی توسط جراح ارتوپدی یا رعایت نکردن مراقبت های زانو درد ، زانوی بیمار به طور کامل صاف نمیشود. در اکثر مواقع با تمرین درمانی شدید تر توسط خود بیمار صاف نشدن زانو بعد از عمل قابل حل میباشد.

تعداد جلسات فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

بعد از عمل ACL بیمار حداقل باید 30 جلسه تحت درمان فیزیوتراپی قرار گیرد البته با توجه به میزان آمادگی بدن هر فرد مدت جلسات فیزیوتراپی ممکن است کم و زیاد شود.

چهار ماه بعد از عمل رباط صلیبی

بسیاری از فعالیت های فرد پس از 4 ماه به حالت عادی برمیگردد ولی باید از فعالیت های پرش و تغییر جهت های ناگهانی چرهیز کرد.

خم شدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی

با انجام تمریناتی که توسط فیزیوتراپیست به شما آموزش داده میشود ، پس از دوماه زانوی شما کامل خم میشود. البته یکی از نکات مهم برای خم شدن زانو انجام دوچرخه ثابت به صورت روزانه و منظم است طوری که فیزیوتراپیست عرفان کلهر معمولا به بیماران پس از یک ماه از عمل توصیه روزی نیم ساعت دوچرخه ثابت با حداقل قدرت مینماید.

مظالعه بیشتر: نوروفیدبک چیست؟

سوالات متداول

 

  • چه زمانی فیزیوتراپی را بعد از بازسازی ACL شروع کنیم؟

برنامه توانبخشی شما برای بازگرداندن دامنه حرکتی  زانو از لحظه ای که بعد از عمل رباط صلیبی از خواب بیدار می شوید آغاز می شود. در طول هفته اول پس از جراحی، اکثر بیماران تشویق می شوند که پاهای خود را بدون کمک ، روی تخت ، درحالی که کف پا روی تخت قرار دارد ، خم و راست کنند.

  • تا چه مدت بعد از عمل رباط صلیبی زانو فیزیوتراپی نیاز است؟

پس از جراحی بازسازی ACL، فیزیوتراپی انجام خواهید داد تا زمانی که به سطح طبیعی فعالیت خود ، یعنی فعالیت هایی که قبل از عمل انجام میدادید،(فوتبال ، بسکتبال ، والیبال و …) بازگردید. برای اکثر بیماران در فیزیوتراپی فانتوم زنجان 4 تا 6 ماه زمان میبرد.

  • تمرینات ممنوع بعد از عمل رباط زانو؟

بیماران باید از فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی، ورزش، شنا، دوچرخه‌سواری و خم شدن زانو تا زمانی که از فیزیوتراپیست خود مجوز دریافت کنند، خودداری کنند. فشار بیش از حد می تواند منجر به عوارض و طولانی شدن زمان ریکاوری شود.

  • 10 مرحله توانبخشی رباط صلیبی چیست؟

پیشرفت ده کار بعد از ACLR، 1) راه رفتن، 2) اسکوات دو طرفه، 3) اسکات تک پا، 4) فرود دو طرفه، 5) دویدن روی تردمیل، 6) پرش دو طرفه، 7) کاهش سرعت تک پا، 8) سقوط تک پا پرش، 9) مانور برش 90 درجه، 10) تغییر جهت مخصوص ورزش.

  • آیا هرگز پس از جراحی ACL 100% خواهم بود؟

سوال اول یک پاسخ ساده اما غیر دقیق دارد: بستگی دارد. اگر جراحی شما بدون عارضه موفقیت آمیز بود و قصد دارید توصیه های توانبخشی جراح ارتوپد خود را به طور کامل دنبال کنید، بهترین حدس کمتر از شش ماه نیست. برای برخی، ممکن است دو سال طول بکشد تا به 100٪ برگردند.

  • اگر بعد از جراحی ACL فیزیو انجام ندهید چه اتفاقی می افتد؟

عضلات پشتیبان و بافت نرم می توانند به دلیل عدم استفاده و تورم شروع به آتروفی کنند. در اثر حرکات نادرست می توان فشار بیشتری را به زانو وارد کرد. دامنه حرکت را می توان کاهش داد. روند بهبودی می تواند به دلیل عدم جریان خون در منطقه کند شود

  • آیا پارگی ACL با فیزیوتراپی بهبود می یابد؟

تحت شرایط مناسب، فیزیوتراپی می تواند گزینه مناسب و موثری برای درمان پارگی ACL باشد. دکتر لی گزینه های شما و توصیه های خود را مورد بحث قرار می دهد تا بتوانید از درمان و نتیجه خود اطمینان داشته باشید.

  • آیا پیاده روی برای توانبخشی ACL خوب است؟

پیاده روی ممکن است به شما کمک کند دامنه حرکتی خود را بهبود بخشید و به آرامی مفصل زانو را ورزش دهید. علاوه بر این، تلاش برای جلوگیری از پا گذاشتن روی پای آسیب دیده می‌تواند باعث شود که بقیه بدن خود را بیش از حد جبران کنید و در درازمدت باعث درد و درد بیشتر شود.

  • باید و نباید بعد از عمل رباط صلیبی؟

رژیم غذایی سالم داشته باشید، از مصرف زیاد الکل خودداری کنید و در صورت لزوم برای ترک سیگار کمک بگیرید. در عرض یک هفته پس از جراحی، برای دیدن فیزیوتراپیست خود وقت بگیرید. در صورت وجود از دستگاه های سرما درمانی استفاده کنید. تا زمانی که احساس می کنید لازم است از عصا استفاده کنید و وزن را روی پای خود تحمل کنید تا احساس راحتی کنید.

  • مهمترین ورزش بعد از جراحی ACL چیست؟

    اسکات دو پا اولیه

اسکات دو پا یک انتقال مهم برای تقویت بیشتر عضلات چهارسر ران، عضلات گلوتئال و همسترینگ شما ایجاد می کند. آنها همچنین شما را قادر می سازند تا حرکات تحمل وزن را از طریق زانوهای خود بهبود ببخشید.

  • سخت ترین بخش ریکاوری ACL چیست؟

رایج ترین مانعی که در طول بهبودی می بینم این است که بهبودی از نظر ذهنی چقدر چالش برانگیز است. بهبودی بسیار طولانی است و چالش‌های ذهنی اغلب دشوارتر از چالش‌های فیزیکی هستند. در اواسط بهبودی، پیشرفت کند می شود زیرا پیشرفت کمتری وجود دارد.

شما نیز هر سوالی دارید در نظرات برای ما بنویسد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top