علت شکستگی ساکروم

علت شکستگی ساکروم : شکستگی ساکروم، شکستگی است که در قسمت انتهایی ستون فقرات واقع در قسمت خلفی حلقه لگنی ما بین دو استخوان ران اتفاق می افتد.

شکستگی ساکروم عمدتا در اثر تروما و یا فشار بالا ایجاد می شود و همچنین در ورزشکارانی که فشار زیادی به استخوان هایشان وارد می کنند و حرکات تکراری انجام می دهند، شیوع بیشتری دارد. در ادامه به بررسی علت شکستگی ساکروم میپردازیم تا انتهای مقاله با کلینیک فیزیوتراپی فانتوم همراه باشید.

طبقه بندی شکستگی ساکروم

شکستگی های ساکرال را می توان بیشتر به شکستگی های عمودی، شکستگی های عرضی، شکستگی های تروماتیک طبقه بندی کرد.

شکستگی پایدار

بدون آسیب به مثانه، اعصاب، روده یا اندام های جنسی

شکستگی ناپایدار

در این مورد، اعصاب منتهی به اندام های لگن ممکن است درگیر شود که منجر به اختلالات ادراری، اختلال عملکرد جنسی یا آسیب به روده ها می شود. اگر آسیبی به یک رگ خونی اصلی وارد شود، ممکن است باعث خونریزی در لگن یا ناحیه پشت به نام رترو صفاق، جایی که کلیه ها قرار دارند، شود.

انواع شکستگی ساکروم

علت شکستگی ساکروم

شکستگی ساکروم غیر معمول است و اغلب نادیده گرفته می شود. به خصوص در شرایط آسیب های تروماتیک شدید، آسیب های ساکروم اغلب همراه با سایر آسیب های شدیدتر به لگن و یا شکم رخ می دهد.

پس از سانحه: شکستگی های تروماتیک استخوان ساکروم می تواند همراه با انواع دیگر شکستگی لگن و ستون فقرات یا تروما استخوانی رخ دهد. این آسیب‌ها معمولاً در نتیجه صدمات جدی با انرژی بالا از جمله برخورد وسایل نقلیه موتوری و سقوط شدید رخ می‌دهند. حدود نیمی از شکستگی های تروماتیک استخوان ساکروم با آسیب به اعصابی که از پایین ترین بخش های نخاع خارج می شوند، همراه است.

فشار: شکستگی ساکروم بر اثر فشار اغلب در بیماران جوان و فعال رخ می دهد که معمولاً در زنان دونده مسافت طولانی دیده می شود. این آسیب‌ها ارتباط نزدیکی با شکستگی‌های نارسایی ساکروم دارند، اما استخوان معمولاً پوکی ندارد. این شکستگی به این صورت است که فعالیت ها برای ساکروم بیش از حد قابل تحمل است و یک شکستگی استرسی ایجاد می شود.

شکستگی ساکروم به دلیل سن بالا: شکستگی ساکروم در بیماران مسن مبتلا به پوکی استخوان رخ می دهد. این صدمات ممکن است نتیجه زمین خوردن یا نتیجه آسیب خاصی باشد. بیماران معمولاً از علائم کمردرد و باسن شکایت دارند. شکستگی‌های ساکروم ممکن است در عکس‌برداری معمولی با اشعه ایکس دیده نشوند، اما معمولاً در MRI یا سی‌تی اسکن لگن، خود را نشان می‌دهند. درمان شکستگی ساکروم معمولاً با استراحت و وسایل سرپایی مانند واکر یا عصا تسکین می یابد.

علت شکستگی تروماتیک ساکروم

علت شکستگی ساکروم به دلیل تصادفات اتومبیل یا دوچرخه، سقوط و ورزش های رقابتی رخ می دهد. دوندگان رقابتی ممکن است به دلیل دویدن مکرر روی زمین سخت در معرض خطر باشند. پوکی استخوان حتی بدون هیچ ضربه ای ممکن است منجر به شکستگی ساکروم شود. آرتریت روماتوئید نیز می تواند مستعد این نوع شکستگی باشد. این مشکل بیشتر در زنان یائسه، برخی از ورزشکاران و افرادی که با ماشین آلات سنگین کار می کنند دیده می شود. افرادی که تحت پرتودرمانی قرار گرفته اند یا درازمدت از کورتیکواستروئیدها استفاده می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به این نوع شکستگی هستند.

علت شکستگی ساکروم

چه عواملی احتمال بروز شکستگی ساکروم را افزایش می دهند؟

• بالا رفتن سن
  • بیماری هایی که بر استخوان ها تاثیر می گذارند مانند: پوکی استخوان، بیماری پاژه و یا سرطان استخوان
  • استفاده از داروهای خاص مانند استروئیدها
  • بالا بودن سطح فعالیت بدن، تغییر ناگهانی در برنامه های تمرینی، استفاده از کفش های نامناسب

درد لگن در اثر شکستگی ساکروم

علائم شکستگی ناشی از فشار استخوان ساکروم معمولاً شامل درد پشت و باسن و درد با فعالیت هایی مانند دویدن است. درمان باید شامل استراحت از فعالیت هایی باشد که باعث درد می شود. معمولاً با یک دوره استراحت، علائم برطرف می شود. از سرگیری تدریجی فعالیت ها برای جلوگیری از عود مهم است.

تشخیص شکستگی ساکروم

پزشک با معاینه فیزیکی و استفاده از تصویربرداری، دررفتگی و شکستگی ساکروم را تشخیص می دهد.

تست اشعه ایکس. این تست اطلاعات دقیقی از شکستگی استخوان و یا سایر مشکلات را در اختیار پزشک قرار می دهد.

سی تی اسکن و MRI. تصاویر از ساکروم گرفته می شود. ممکن است مایعی به بیمار داده شود تا امکان مشاهده بهتر فراهم گردد. در صورت انجام این تست در گذشته و سابقه حساسیت به مایع، موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

توجه داشته باشید که هنگام وارد شدن به اتاق MRI، نباید هیچ گونه مواد فلزی به همراه داشته باشید چرا که این مواد می توانند آسیب های جدی را ایجاد کنند.

بررسی های مورد نیاز برای شکستگی

• اشعه ایکس از ستون فقرات لومبوساکرال (اسپین LS).
  • در صورت مشکوک بودن به شکستگی های استرسی (شکستگی ناشی از استفاده مکرر از استخوان ها) می توان اسکن استخوان را درخواست کرد.
  • MRI برای تشخیص هرگونه شکستگی یا ترک استخوان لگن مفید است.
  • اگر مشکوک به از دست دادن خون باشد، یک سری هموگرام و هماتوکریت و همچنین آنالیز ادرار لازم است.

درمان شکستگی ساکروم

درمان، با توجه به نوع شکستگی در نظر گرفته می شود. در شکستگی های خفیفی که در پی افزایش سطح فعالیت ایجاد می شوند، تنها درمانی که برای بیمار در نظر گرفته می شود این است که در منزل استراحت کند. داروهایی هم تجویز می شوند تا بیمار قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود باشد و همچنین اگر پوکی استخوان وجود دارد آنرا بهبود بخشد.

• استفاده از کمپرس سرد بر روی ناحیه به مدت ده تا بیست دقیقه به کاهش درد کمک می کند.
  • از نشستن بر روی مکان های سفت باید خودداری شود. توصیه می شود هنگام نشستن، بالشتی را زیر خود قرار دهید.
  • تا جای ممکن باید کمترین میزان فشار به ناحیه درگیر وارد شود. استفاده از عصا و یا واکر هنگام راه رفتن می تواند مفید باشد.

در شکستگی های حاد ناشی عز ضربه شدید، ممکنست جراحی در نظر گرفته شود تا استخوان در پوزیشن اصلی و طبیعی خود قرار بگیرد.

تاثیر فیزیوتراپی بر شکستگی ساکرو الیاک

بعد از طی شدن روند ترمیم و بهبودی شکستگی، برنامه تمرینی به بیمار داده می شود تا قابلیت انعطاف پذیری و دامنه حرکتی بیشتر شود و به حالت طبیعی و اولیه برگردد.

به طور کلی کاربرد فیزیوتراپی تنها در بازیابی کارایی و توانبخشی بیمار می باشد و به منظور درمان اولیه در نظر گرفته نمیشود.

فیزیوتراپیست پس از بررسی علامت ها می تواند برنامه‌ی مناسبی برای درمان بیمار انتخاب کند. خدماتی مانند الکتروتراپی و اولتراسوند، تکار، لیزر، طب سوزنی ،ماساژتراپی ،کامپرشن تراپی و منوال تراپی در تخصصی ترین فیزیوتراپی زنجان می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناحیه کمک نموده، همچنین باعث افزایش سرعت ترمیم قسمت آسیب دیده شوند.

کلینیک فیزیوتراپی فانتوم

اگر به دنبال مرکز فیزیوتراپی خوب برای مشکلات لگن در زنجان هستید کلینیک فیزیوترپی فانتوم با متخصصان خبره و انواع خدمات فیزوتراپی و کاردرمانی از جمله  خدمات ذکر شده بوده و همه روزه آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان در زنجان می باشد. برای مشاوره و گرفتن نوبت در منزل و یا آشنایی با کلینیک فیزیوتراپی فانتوم کلیک کنید.

چه موقع نیاز به درمان سریع می باشد؟

زمانی که:

• میزان درد در قسمت انتهایی و پشت بیشتر شود.
  • احساس سوزن سوزن شدن در پاها
  • پا احساس ضعف و بی حسی داشته باشد.
  • مشکلاتی در کنترل روده و مثانه ظاهر شود.

یکی از مهم ترین اقدامات در پیشگیری از بروز شکستگی ساکروم این است که باید مراقب باشید زمین نخورید، به همین خاطر توصیه می شود از ابزارهای محافظتی در حین ورزش استفاده شود. جهت پیشگیری از بروز پوکی استخوان، مصرف داروها و مکمل های تغذیه ای مانند کلسیم و ویتامین D همواره توصیه می شود.

ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی سالم، حفظ استحکام عضلانی با پیاده روی و شنا کردن و یا استفاده از ابزارهای کمکی در راه رفتن در سنین بالا، می توانند در پیشگیری از بروز شکستگی ساکروم موثر باشند.​