علائم کیفوز چیست؟

علائم کیفوز چیست؟

علائم کیفوز چیست؟ کیفوز یک بیماری ستون فقرات است. در افراد مبتلا به کیفوز، ستون فقرات آنها بیش از آنچه که باید به سمت بیرون خم می شود. در نتیجه قسمت بالایی پشت آنها بیش از حد گرد به نظر می رسد. انحنای آن می‌تواند باعث شود که افراد خمیده به نظر برسند یا انگار در حال خمیدن هستند. مردم گاهی اوقات آن را “قوز” یا “پشت گرد” می نامند.

ستون فقرات شما دارای انحنای طبیعی است. این منحنی ها از وضعیت شما حمایت می کنند و به شما کمک می کنند صاف بایستید. اما انحنای بیش از حد می تواند بر وضعیت بدن تأثیر بگذارد و ایستادن را دشوار کند.در ادامه مقاله به بررسی علائم کیفوز چیست؟ میپردازیم با کلینیک فیزیوتراپی فانتوم زنجان همراه باشید.

کیفوز چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

در بیشتر مواقع، کیفوز مشکلاتی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند یا نیاز به درمان پزشکی ندارد. اما ممکن است باعث شود نسبت به ظاهرتان احساس خودآگاهی داشته باشید. در موارد شدید، کیفوز می تواند باعث درد در نواحی مختلف بدن مثل کمر یا مشکلات تنفسی شود. کیفوز شدید ممکن است برای اصلاح نیاز به جراحی داشته باشد.

چه کسانی به کیفوز مبتلا می شوند؟

کیفوز (وضعیتی) بیشتر در نوجوانان ظاهر می شود که استخوان های آنها به سرعت در حال رشد است. اما می تواند در هر کسی ایجاد شود. همچنین ممکن است در افراد مسن ایجاد شود. با افزایش سن، مهره ها انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و ستون فقرات آنها ممکن است شروع به کج شدن به جلو کند. شما همچنین می توانید با این بیماری (مادرزادی) متولد شوید.

"</h4

چند نوع کیفوز وجود دارد؟

سه نوع شایع کیفوز عبارتند از کیفوز وضعیتی، کیفوز شوئرمن و کیفوز مادرزادی.

کیفوز وضعیتی چیست؟

شایع ترین نوع کیفوز، کیفوز وضعیتی است که معمولاً در سنین نوجوانی اتفاق می افتد. خمیدگی یا وضعیت نامناسب باعث کشیدگی رباط ها و ماهیچه ها می شود که مهره ها (استخوان های ستون فقرات) را در جای خود نگه می دارند. این کشش مهره ها را از وضعیت طبیعی خود خارج می کند و باعث ایجاد شکل گرد در ستون فقرات می شود.

کیفوز چقدر شایع است؟

اکثر افراد مبتلا به کیفوز در 12 تا 17 سالگی تشخیص داده می شوند. پسران تقریبا دو برابر دختران به کیفوز شوئرمن مبتلا می شوند.

"</h4

چه چیزی باعث کیفوز می شود؟

چه چیزی باعث کیفوز می شود؟ علت کیفوز به نوع آن بستگی دارد:

  • وضعیتی: وضعیت نامناسب، تکیه دادن به صندلی، حمل کیف های سنگین.
  • شوئرمن: مشکل در ساختار ستون فقرات شما.
  • مادرزادی: مشکلی که قبل از تولد در ستون فقرات شما ایجاد شده است.

سایر علل کیفوز عبارتند از:

  • سن، با افزایش سن، ستون فقرات شما شروع به خمیدگی بیشتری می کند.
  • آسیب ستون فقرات.

علائم کیفوز چیست؟

علامت اصلی کیفوز داشتن شانه های گرد یا قوز در قسمت بالای کمر است. همسترینگ سفت (ماهیچه های پشت ران شما) نیز می تواند از علائم باشد.

چگونه کیفوز را تشخیص دهیم؟

اغلب، غربالگری اسکولیوز در مدرسه زمانی است که یک ارائه دهنده برای اولین بار متوجه کیفوز کودک می شود. مواقع دیگر، نوجوانان یا والدین آنها متوجه گرد شدن ستون فقرات می شوند. برای تشخیص کامل باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یک معاینه فیزیکی برای بررسی ستون فقرات شما یا فرزندتان انجام می دهد. آنها ممکن است از شما (یا فرزندتان) بخواهند که «تست خم شدن به جلو آدم» را انجام دهید. از شما خواسته می شود با پاهای کنار هم، زانوهای صاف و بازوهای آویزان به جلو خم شوید. این آزمایش به ارائه‌دهنده کمک می‌کند تا انحنای ستون فقرات یا هر مشکل دیگری مانند اسکولیوز (انحنای جانبی ستون فقرات) را ببیند.

ممکن است برای اندازه گیری انحنای ستون فقرات از ستون فقرات عکس برداری کنید. منحنی طبیعی بین 20 تا 45 درجه است. اگر منحنی بیشتر از 50 درجه باشد، یک ارائه دهنده کیفوز را تشخیص می دهد.

درمان بستگی به موارد زیر دارد:

  • سن
  • تاریخچه پزشکی
  • نوع کیفوز
  • شدت منحنی

هدف از درمان جلوگیری از بدتر شدن منحنی است. در موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. اما اکثر افراد مبتلا به کیفوز نیازی به جراحی ندارند. روش‌های درمانی غیرجراحی می‌توانند به جای آن کمک کنند.

گزینه های درمانی عبارتند از:

  • نظارت بر منحنی: اشعه ایکس منظم در طول سال‌های نوجوانی پیشرفت منحنی را کنترل می‌کند.
  • فیزیوتراپی: ورزش های فیزیوتراپی می توانند عضلات شکم و پشت را برای تسکین درد و بهبود وضعیت بدن تقویت کنند. سایر ورزش ها می توانند عضلات همسترینگ سفت را کشیده و سایر نواحی بدن شما را تقویت کنند.
  • داروهای ضد درد: داروهای ضد التهابی می توانند کمردرد را تسکین دهند.
  • بریس پشت: ارائه دهنده شما ممکن است در موارد نادر یک بریس را توصیه کند. زمانی که کودکانی که هنوز در حال رشد هستند به کیفوز شوئرمن مبتلا هستند، شایع‌تر است. ارائه دهنده شما در مورد نوع بریس و چند ساعت استفاده از آن صحبت خواهد کرد. برای خرید بریس می توانید به سایت تجهیزات پزشکی فانتوم طب سر بزنید.

آیا به جراحی کیفوز نیاز دارم؟

اگر کیفوز باعث درد شدید یا علائم دیگری شود که در زندگی شما اختلال ایجاد می کند، جراحی می تواند کمک کند. یک روش جراحی می تواند انحنا را برای تسکین علائم کاهش دهد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی جراحی ستون فقرات را برای افرادی که دارای موارد زیر هستند توصیه می کنند:

  • کیفوز مادرزادی
  • کیفوز شوئرمن با انحنای بیش از 75 درجه.
  • کمردرد شدید، حتی پس از تلاش برای درمان غیر جراحی.

آیا می توانم از کیفوز پیشگیری کنم؟

برای جلوگیری از کیفوز وضعیتی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید

  • وضعیت بدن را خوب حفظ کنید.
  • تقویت عضلات شکم و پشت.
  • وزن سالم را حفظ کنید.
  • کیف یا کتاب مدرسه و لوازم را در یک کوله پشتی یا کیسه غلتکی محکم حمل کنید.
  • برای تقویت بدن و انعطاف پذیر ماندن ورزش کنید.

"</h4

پیش آگاهی افرادی که کیفوز دارند چیست؟

تشخیص زودهنگام بهترین چشم انداز را ارائه می دهد. اکثر افراد مبتلا به کیفوز که زود تشخیص داده می شوند نیازی به جراحی ندارند و عملکرد معمولی دارند.

اما اگر کیفوز را درمان نکنید، منحنی بدتر می‌شود و منجر به مشکلات سلامتی می‌شود. کنترل کیفوز به طور منظم و انجام فیزیوتراپی برای حفظ وضعیت بدن بسیار مهم است. این مراحل به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که منحنی بدتر نمی شود و در زندگی شما اختلال ایجاد نمی کند.

آیا امکان بازگشت کیفوز وجود دارد؟

کیفوز حتی پس از درمان ممکن است عود کند. برای سالم ماندن و قوی ماندن قدم بردارید.

علائم کیفوز چیست؟ و در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کرد؟

علائم کیفوز یا گوژپشتی شامل علائمی مانند تورم، درد، گرمی و قرمزی در محل گوژپشتی است. این علائم ممکن است ناگهانی ظاهر شوند یا به تدریج پدیدار شوند و معمولاً به دلیل عفونت یا التهاب در گوژپشتی اتفاق می‌افتد.

اگر شما علائمی مانند تورم، درد، گرمی و قرمزی در محل گوژپشتی تجربه می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است برای تشخیص دقیق تر و درمان مناسب، آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، سونوگرافی یا ممکن است انجام دهد. همچنین، اگر علائم شما همراه با تب، استفراغ، تنفس سردی و یا درد شدید همراه با تورم است، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشانه‌های عفونت جدی یا مشکلات دیگر باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top