تمرین برای درمان cts

تمرین برای درمان cts : سندرم تونل کارپال وضعیتی است که در آن عصب میانی در جایی که از مچ دست می گذرد تحت فشار قرار می گیرداین اغلب به این دلیل اتفاق می افتد که تاندون های مچ دست متورم شده اند و به عصب فشار می آورندعصب میانی برخی از ماهیچه‌هایی را که شست را حرکت می‌دهند کنترل می‌کند و اطلاعات مربوط به احساسات شست و انگشتان را به مغز منتقل می‌کند. در ادامه به بررسی تمرین برای درمان cts می پردازیم تا انتهای مقاله با کلینیک فیزیوتراپی فانتوم زنجان همراه باشید.

نشانه‌ها و علائم سندروم تونل کارپال

در بیشتر موارد دیده شده که علائم سندرم تونل کارپال به تدریج شروع می‌شودتجربه بسیاری از بیماران به این صورت است که در سطوح اولیه این بیماری علائم را به صورت مقطعی تجربه می‌کنند؛ یعنی گاهی علائم آن‌ها ظاهر می‌شود و پس از مدتی از بین می‌رود.

• بی‌حسی و یا سوزن سوزن شدن دست.
  • درد در انگشتان شست، اشاره، سبابه و حلقه
  • پرش قسمتی از عضله یا کل انگشتان شست و اشاره، سبابه و حلقه(در این حالت انگار به انگشتان بیمار شوک وارد می‌شود)
  • درد یا گزگزی که ممکن است از ساعد به سمت شانه حرکت کند.
  • احساس ضعف و سستی در دست که ممکن است فرد را در انجام حرکات ظریفی مانند بستن دکمه‌های لباس با مشکل روبه‌رو کند.
  • افتادن وسایل از دست به دلیل ناتوانی، ضعف، بی‌حسی یا کاهش حس عمقی (حسی که فرد به واسطه‌آن، حرکات و وضعیت بدن خود را به صورت نیمه خودآگاه تشخیص می‌دهد).

اکثر این علائم در طول روز، وقتی که فرد وسیله‌ای مانند گوشی موبایل، فرمان اتومبیل، کتاب یا هر چیز دیگری را نگه داشته است بروز پیدا می‌کنند. در صفحه زیر توضیح کامل این سندروم آمده است برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید

تمرین برای درمان cts

اسپیلنت استفاده از آتل در زمان استراحت می تواند به جلوگیری از بروز علائم در شب کمک کند، یا اگر علائم شما توسط فعالیت های خاصی ایجاد شود، استفاده از آتل کار می تواند مفید باشد.فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر شما می تواند در مورد محل نصب اسپلینت شما راهنمایی کند.

تمرینات

کاردرمانگر شما با ارزیابی انجام گرفته شده و بسته به شرایط شما تمریناتی را طراحی می کند که این عارضه برطرف شودچند مورد از تمرینات که برای سندروم تونل کارپال میتوانید انجام بدهید به اختصار در ادامه مقاله آورده شده است.برای انجام تمرینات و تعداد ست آن در روز حتما از درمانگر خود مشورت بگیرید.

تمرین۱برای درمان cts

تمرین برای درمان cts

• آرنج خود را روی میز قرار دهید، بازو به سمت بالا باشد، مچ دست صاف باشد.
  • به آرامی مچ دست خود را با زاویه قائمه به جلو خم کنید و 5 ثانیه نگه دارید.
  • مچ دست خود را صاف کنید.
  • به آرامی آن را به سمت عقب خم کنید و 5 ثانیه نگه دارید.

تمرین۲

تمرین برای درمان cts

• کف دست خود را روی میز قرار دهید و انگشتان را بالا ببرید.
  • دست دیگر خود را در 90 درجه روی بند انگشتان قرار دهید و در حالی که دست پایینی سعی می کند به سمت بالا بکشد، فشار دهید.
  • باید احساس کنید که عضلات ساعد خود منقبض می شوند.
  • دست ها را عوض کنید و تکرار کنید.

تمرین۳

تمرین برای درمان cts

• بازوی خود را صاف در جلو نگه دارید و کف دست خود را رو به پایین نگه دارید، به آرامی مچ دست خود را به سمت پایین خم کنید.
  • از دست مخالف استفاده کنید تا دست کششی را به سمت بدن خود فشار دهید و 15 تا 30 ثانیه نگه دارید.
  • مچ دست خود را صاف کنید.
  • به آرامی دست کشش را به سمت عقب خم کنید و از دست مخالف برای کشیدن انگشتان به عقب استفاده کنید.

تمرین۴

تمرین برای درمان cts

• به آرامی مفاصل میانی انگشتان خود را به سمت پایین به سمت کف دست خود خم کنید و به مد ت 5 ثانیه نگه دارید.

تمرین۵

تمرین برای درمان cts

• یک وزنه سبک در دست بگیرید، بازوی خود را با کف دست رو به پایین از جلو دراز کنید.
  • به آرامی مچ دست خود را به سمت بالا خم کنید و سپس به حالت اولیه بازگردید.

سایر روش‌های درمان

• بستن با آتل: استفاده از آتل در حالت استراحت می‌تواند به جلوگیری از بروز علائم در شب کمک کند، یا اگر علائم شما توسط فعالیت‌های خاصی ایجاد شود، آتل می‌تواند مفید باشد. پزشک یا فیزیوتراپیست شما می‌تواند در مورد محل نصب اسپلینت راهنمایی کند.
  • تزریق استروئید: برای کاهش التهاب، پزشک یا فیزیوتراپیست متخصص می‌تواند به شما یک تزریق استروئید در تونل کارپال شما بدهد. تزریق ممکن است ناراحت کننده باشد، اما اثرات آن می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها باقی بماند. تزریق استروئید به مفصل مچ دست ممکن است در صورت ابتلا به آرتریت در مچ دست کمک کند. درد شما باید در عرض ۲ هفته کاهش یابد و شما باید طی یک دوره ۴ تا ۶ هفته‌ای بهبود پیدا کنید.

آیا با انجام ورزش های سندروم تونل کارپال می­توان سایر روش­های درمان را قطع کرد؟

سندروم تونل کارپال یک بیماری است که در آن عصب مدیان در مچ دست تحت فشار قرار می‌گیرد، که باعث درد، تورم و احساس سوزش در دست و انگشتان می‌شود. برخی از روش‌های درمانی برای این بیماری شامل تغییرات در فعالیت‌های روزانه، استفاده از داروها، فیزیوتراپی و در موارد شدیدتر جراحی می‌شود. اما یک سوالی که اغلب مطرح می‌شود این است که آیا انجام ورزش‌های خاص می‌تواند بهبودی در بیماران با سندروم تونل کارپال به دنبال داشته باشد و آیا این ورزش‌ها می‌توانند سایر روش‌های درمان را قطع کنند؟

تحقیقات نشان داده است که انجام ورزش‌های خاص می‌تواند بهبودی در بیماران با سندروم تونل کارپال به دنبال داشته باشد. مطالعات نشان داده است که تمرینات کششی و تقویتی می‌توانند بهبودی در علائم بیماری ایجاد کنند، به ویژه در مواردی که بیماری در مراحل اولیه آن قرار دارد. برخی از این ورزش‌ها شامل تمرینات کششی و تقویتی دست و مچ است که می‌تواند به تقویت عضلات و کاهش فشار بر روی عصب مدیان کمک کند. این ورزش‌ها می‌توانند به عنوان یک روش درمانی تکمیلی مورد استفاده قرار گیرند و همچنین می‌توانند به عنوان یک روش پیشگیری برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، مورد استفاده قرار گیرند. اما در موارد شدیدتر، انجام ورزش‌ها به تنهایی ممکن است کافی نباشد و باید با داروها یا جراحی ترکیب شوند.

درمان‌های پزشکی سندرم تونل کارپال

موارد جدی‌تر سندرم تونل کارپال ممکن است به کمک پزشک نیاز داشته باشد. پزشک شما ممکن است کورتیکواستروئیدها را برای کاهش درد و التهاب شما توصیه کند. این داروها میزان تورم و فشار وارد شده به عصب مدیان را کاهش می‌دهند. تزریق این داروها مؤثرتر از استفاده از استروئیدهای خوراکی است. اگر سندروم تونل کارپال شما ناشی از شرایط التهابی مانند آرتریت روماتوئید باشد، این درمان ممکن است مؤثر باشد.

پزشک شما همچنین ممکن است جراحی را برای کاهش فشار روی عصب توصیه کند. این مورد معمولاً شامل ایجاد یک یا دو برش در ناحیه آسیب‌دیده و همچنین برش رباط درگیر است. این کار باعث آزادشدن عصب و افزایش فضای اطراف عصب می‌شود. این رباط در نهایت دوباره رشد خواهد کرد و فضای بیشتری نسبت به قبل برای عصب شما فراهم می‌کند. اگر سندروم تونل کارپال شما شدید باشد، جراحی ممکن است علائم شما را به طور کامل برطرف نکند، اما به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید و از آسیب بیشتر به عصب جلوگیری کنید.

کلام آخر

سندرم تونل کارپال معمولاً به راحتی قابل درمان است. علائم در شب بدتر می شوند – دست خود را از رختخواب آویزان کنید یا برای کاهش درد آن را تکان دهید. برای کمک به کاهش درد و جلوگیری از آسیب‌های بعدی، تمرین‌های پیشنهادی در اینجا را امتحان کنید. همچنین از ما برای درمان خود کمک بگیرید.

فیزیوتراپیست پس از بررسی علامت ها می تواند برنامه‌ی مناسبی برای درمان بیمار انتخاب کند. خدماتی مانند الکتروتراپی و اولتراسوند، تکار، لیزر، طب سوزنی ،ماساژتراپی ،کامپرشن تراپی و منوال تراپی در تخصصی ترین فیزیوتراپی زنجان می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناحیه کمک نموده، همچنین باعث افزایش سرعت ترمیم قسمت آسیب دیده شوند.