درمان مشکلات جنسی

درمان مشکلات جنسی با فیزیوتراپی

اگرچه ممکن است ناامید کننده و یا گاهی شرم آور به نظر برسد، اما رنج بردن از اختلالات و مشکلات جنسی یک مسئله رایج برای مردان و زنان از طیف وسیعی از گروه های سنی است. اختلالات جنسی می تواند ناشی از عوامل مختلف جسمی و روانی باشد. فیزیوتراپی می تواند نقش مهمی در مدیریت برخی از مشکلات جنسی افراد و افزایش کیفیت زندگی داشته باشد.

 

مشکلات جنسی چیست؟

اختلالات و بیماری های جنسی از مشکلات و بیماری‌های شایع افراد در طول زمان بوده‌اند و توجه به آنها می‌تواند برطرف کننده‌ی بسیاری از مشکلات و مسائل زوجین باشد. در بیشتر مواقع فرد از اختلال جنسی ای که دارد آگاه نیست و فقط نتیجه و اثری که بر سایر ابعاد رابطه‌اش می‌گذارد، توجهش را جلب می‌کند. بیماری‌های جنسی به سادگی تشخیص داده نمی‌شوند و برطرف کردن آنها نیازمند تشخیص دقیق مشکل است.
اختلالات و بیماری‌های جنسی می توانند هم ریشه در جسم داشته باشند و هم ریشه در روان و به همین دلیل، برای تشخیص و درمان آنها گاها به پزشک اورولوژیست یا متخصص زنان نیاز داریم و البته گاهی این اختلالات کاملا در حوزه سلامت روان قرار دارند و تشخیص و درمان آنها به عهده‌ی روانشناس و روانپزشک می باشد. اگر هر کدام از زوجین به این اختلالات دچار باشند، بر کیفیت زندگی جنسی طرف مقابل هم اثر می‌گذارد. اختلالات جنسی دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که در ادامه به بررسی مشکل و درمان آنها می پردازیم. با فیزیوتراپی فانتوم زنجان همراه باشید.

 

انواع مشکلات جنسی (زنان)

  • کاهش میل جنسی
  • اختلال برانگیختگی جنسی
  • اختلال ارگاسم
  • دیسپارونی (درد هنگام مقاربت)
  • واژینیسموس

انواع مشکلات جنسی (مردان)

  • زودانزالی (PE)
  • اختلال نعوظ (ED)
  • کاهش میل جنسی
  • درد لگن
  • دیرانزالی
  • پروستاتیت
  • مشکلات پس از پروستاتکتومی

 

دلایل بروز مشکلات جنسی

  • مشکلات روحی روانی (مانند افسردگی و …)
  • سیگار کشیدن
  • استرس
  • اختلال عضلات کف لگن
  • فشار خون بالا
  • اختلال در جریان خون کف لگن
  • عدم هماهنگی و کنترل عضلات کف لگن
  • عفونت های دستگاه تناسلی
  • تغییر در سطح هورمون ها
  • مصرف الکل
  • ضربه مستقیم
  • آسیب عصب
  • مواد مخدر
  • عوارض جانبی برخی داروها

 

درمان مشکلات جنسی

برای تشخیص مشکلات جنسی، گاهی از آزمایشات خاص مانند آزمایش خون یا آزمایش عصبی استفاده می شود اما برخی از مشکلات نیز با توجه به علائم، سوابق پزشکی و رد سایر مشکلات تشخیص داده خواهند شد. گاهی اوقات دلایلی مانند عفونت یا عدم تعادل هورمونی منجر به بروز علائم می شوند و پزشک شما را به متخصص زنان یا اورولوژیست ارجاع می دهد.
بسیاری از افراد فکر می کنند که تنها راه درمان اختلالات جنسی، داروهای تجویزی مانند سیلدنافیل (که معمولاً با نام تجاری ویاگرا شناخته می شود) می باشد؛ اما این قرص ها می توانند گران باشند، عوارض جانبی ایجاد کنند و یا با سایر داروها تداخل داشته باشند. باید بدانید که داروهای تجویزی تنها راه حل در مورد مسائل مربوط به سلامت جنسی نیستند.

درمان مشکلات جنسی مردان و زنان با فیزیوتراپی امروزه به عنوان یک روش موثر و نوین شناخته می شود. به طور کلی درد در ناحیه تناسلی، ناتوانی در برقراری رابطه جنسی یا درد در حین رابطه، مشکل در نعوظ یا ارگاسم مشکلات رایجی هستند که به کمک نوع خاصی از فیزیوتراپی (فیزیوتراپی کف لگن) درمان می شوند.

 

فیزیوتراپی در درمان مشکلات جنسی

فیزیوتراپی برای درمان مشکلات جنسی راهکاری نوین می باشد که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. سلامت جنسی بخشی از زندگی سالم است که تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی دارد. فیزیوتراپی کف لگن به عنوان یک روش درمانی مکمل، می‌تواند نقش مهمی در بهبود این اختلالات ایفا کند.
فیزیوتراپی کف لگن می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بهبود اختلالات جنسی مؤثر باشد. این درمان از طریق تقویت عضلات کف لگن، بهبود جریان خون در ناحیه تناسلی و کاهش اضطراب و استرس به بهبود عملکرد جنسی کمک می‌کند. فیزیوتراپی همچنین می‌تواند به بهبود مشکلات ناشی از جراحی‌ها و تغییرات هورمونی مانند یائسگی کمک کند.

قبل و بعد از جلسات فیزیوتراپی، مراقبت‌های خاصی باید انجام شود تا درمان مؤثرتر واقع شود. این مراقبت‌ها شامل رعایت تمرینات خانگی، توجه به تغذیه مناسب و پیگیری منظم جلسات درمانی است. یک فیزیوتراپیست با روش های مختلف به رفع اختلالات جنسی کمک می کند که ادامه به بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

 

مشاوره و آموزش

فیزیوتراپیست به شما توضیح می دهد که چگونه و چرا این اتفاقات رخ می دهند و درد مزمن چگونه بدن و مغز شما را تحت تأثیر قرار می دهد و همچنین درباره بهبود عملکرد جنسی توصیه ها و راهکارهایی ارائه می دهد. علاوه بر این، متخصص فیزیوتراپی درباره محصولاتی که می توانید استفاده کنید و زمان مراجعه به جلسات فیزیوتراپی صحبت خواهد کرد.

فیزیوتراپیست ها به بیماران در مورد آناتومی و فیزیولوژی عملکرد جنسی، عوامل مؤثر بر سلامت جنسی و تغییرات سبک زندگی که می تواند سلامت جنسی را بهبود بخشد، آموزش می دهند. در طی جلسات فیزیوتراپی، علاوه بر انجام تکنیک های درمانی و استفاده از دستگاه ها، به تکنیک های مدیریت استرس و استراتژی های ارتباطی با شرکا نیز پرداخته می شود.

ماساژ و درمان های دستی

از آنجایی که تمام اعضای بدن با یکدیگر در ارتباط هستند معمولا کمر و لگن نیز معاینه می شوند. در نهایت بسته به تشخیص پزشک و فیزیوتراپیست ممکن است به ماساژ یا تکنیک‌ های حرکتی خاص نیاز داشته باشید.
ماساژ و تکنیک های رفع نقاط ماشه ای خاص در داخل واژن زنان و مقعد مردان به درمان برخی از مشکلات کمک می کند. فیزیوتراپیست چگونگی انجام صحیح این کار را به شما آموزش می دهد.

 

تمرین درمانی و ورزش

در کلینیک فیزیوتراپی، بسته به نوع مشکل شما ممکن است تمریناتی مثل تمرینات ریلکس کننده، تقویتی و یا تمرینات تنفسی داده شود تا به تنفس و تنظیم عضلات کف لگن یا سایر عضلات مرتبط بدن کمک کنند. این تمرینات به کاهش حساسیت در ناحیه تناسلی و کشش واژن با استفاده از ابزارهایی کمک می کنند.
فعالیت بدنی به طور کلی برای بهبودی بدن بسیار مهم است و عضلات کف لگن قوی تر و هماهنگ تر می توانند عملکرد جنسی را بهبود بخشند.

بهبود جریان خون

یکی از عوامل مهم در عملکرد جنسی، جریان خون مناسب در ناحیه تناسلی است. فیزیوتراپی کف لگن با استفاده از تکنیک‌های ماساژ، تمرینات کششی و تحریک عضلات می‌تواند به بهبود جریان خون کمک کند. این بهبود جریان خون می‌تواند برانگیختگی و عملکرد جنسی را افزایش دهد.

 

بیوفیدبک

تکنیک بیوفیدبک از بازخورد بصری یا شنیداری برای کمک به بیماران استفاده می کند تا از فعالیت عضلات کف لگن خود آگاهی پیدا کنند. به کمک این دستگاه، با دیدن یا شنیدن پاسخ به انقباضات و شل شدن، بیماران می توانند عضلات خود را بهتر کنترل کنند که منجر به بهبود عملکرد جنسی می شود.

تحریک الکتریکی

در برخی موارد، تحریک الکتریکی سطح پایین ممکن است برای تحریک یا شل کردن عضلات کف لگن استفاده شود، به ویژه زمانی که تمرینات تقویتی برای فرد چالش برانگیز باشند.

 

مزیت فیزیوتراپی در درمان مشکلات جنسی

  1. درمان غیرتهاجمی: برخلاف داروهایی که ممکن است عوارض جانبی به دنبال داشته باشند، فیزیوتراپی یک روش ایمن به شمار می رود.
  2. کاهش درد
  3. بهبود جریان خون
  4. بهبود کنترل و هماهنگی عضلانی
  5. اثرات درازمدت: افراد با یادگیری کنترل عضلات کف لگن به کمک فیزیوتراپی، می توانند مهارت هایی برای مدیریت مداوم سلامت جنسی به دست آورند.

 

کلام آخر

در صورت بروز مشکلات جنسی بهتر است با پزشک درباره علائم و یا هر نگرانی دیگر درباره سلامت جنسی مانند کاهش میل جنسی صحبت کنید. برای دستیابی به نتایج مؤثر در درمان اختلالات جنسی، مراجعه به یک فیزیوتراپیست متخصص بسیار اهمیت دارد. این افراد با دانش و تجربه کافی می‌توانند بهترین برنامه‌های درمانی را برای هر فرد ارائه دهند و به او کمک کنند تا بهبود یابد. انتخاب یک فیزیوتراپیست مجرب می‌تواند تفاوت زیادی در موفقیت درمان ایجاد کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top